Ženy s pávem

(7. 6. 1848 – 8. 5. 1903)
Název Ženy s pávem
Název v originálu La femme au paon
Datování 1901 – 1903
Provenience Sbírka Milana Rastislava Štefánika od 1910. Předáno 1951 do NG jako stálé depozitum. Převedeno 1961 z Vojenského historického ústavu do trvalé správy NG.
Způsob nabytí převod
Inventární číslo P 4284
Katalogové číslo 58
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Rozměry
výška 31 cm / šířka 89 cm / Průměr 31 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Bonito Oliva – Kotalík 1981, č. kat. 72
    Achille Bonito Oliva – Jiří Kotalík, Arte Maestra: da Monet a Picasso. Cento capolavori della Galerie Nazionale di Praga (kat. výst.), Casa Editrice Adriano Salani, Firenze 1981
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 69
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Macková 1966, č. kat. 96
    Olga Macková, Sbírka francouzského umění, Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Uhrová-Müllerová-Vlček 2003, č. kat. 62
    Olga Uhrová – Katarína Müllerová – Tomáš Vlček (eds.), Francouzské umění 19. a 20. století, Národní galerie v Praze, Praha 2003.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 58a
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Kesner 1961, s. 53
    Ladislav Kesner, Národní galerie v Praze. Sbírky ve Šternberském paláci, Národní galerie v Praze, Praha 1961.
  • Spielmann 1967, č. kat. 64
    Petr Spielmann, F. X. Šalda a výtvarné umění (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1967.
  • Šimon 1937, s. 1
    T. F. Šimon, Štefánik po Gauguinovych stopach na Tahiti, Hollar XIII, 1937, č. 3, s. 1.
  • Dorsenne 1928, s. 82, 83, 104, 128, 130, 137, 274
    Jean Dorsenne, Citový život Pavla Gauguina, Družstevní práce, Praha 1928
  • Tokio 2009, č. kat. 146
    Paul Gauguin (kat. výst.), The National Museum of Modern Art, Tokyo.
  • Macková 1971, č. kat. 22
    Olga Macková (úvod), Od Delakroa do Pikasa. Francusko slikarstvo 19. i 20. veka iz zbirke Narodne galerije u Pragu (kat. výst.), Narodni muzej, Beograd 1971.
  • Tokio 1987, č. kat. 146
    Paul Gauguin (kat. výst.), Tokyo Shimbun, Tokyo 1987.
  • Sýkorová 1963, č. kat. 12
    Libuše Sýkorová, Paul Gauguin: dřevořezy (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1963.

Dřevěný reliéf zobrazující sedící ženy s pávem vznikl v závěru Gauguinova života, zřejmě na exotickém ostrově Hiva-Oa, kam umělec přesídlil z Tahiti v roce 1901. Umělce zde motivovalo k práci setkání s kolonizací nezkaženým světem. Začal se opětovně zabývat sochařstvím, zejména technikou dřevořezu, která svou plošností a materiálem vyhovovala jeho dekorativní primitivistické stylizaci. Basreliéf získal v roce 1910 do svého vlastnictví Milan Rastislav Štefánik, který do Oceánie podnikl vědeckou výpravu. Po návratu z expedice nabídl Gauguinova díla – vázu, jedenáct dřevořezových štočků a reliéf Ženy s pávem – Galerii Bernheim-Jeune, která nabídku nereflektovala. Hned v roce 1911 prodej zprostředkovával grafik Tavík František Šimon, který oslovil Moderní galerii. Otázkou zůstává, zda se jednalo pouze o štočky, nebo zda nabídka obsahovala také Gauguinův reliéf. Ani Praha nakonec neprojevila zájem o koupi, a předměty tak dle svědectví T. F. Šimona zůstaly uloženy ve Štefánikově bytě na Rue le Clerc v Paříži. V roce 1927 nechalo Ministerstvo zahraničních věcí převézt Štefánikovu pozůstalost (patrně včetně předmětů z Tahiti) do Prahy, kde byla komisionálně sepsána a předána do správy muzea Památníku osvobození. V roce 1943 byla část pozůstalosti předána na Slovensko, zbytek zůstal v Praze. Gauguinův reliéf se stal v roce 1951 depozitem, předaným Vojenským historickým ústavem do sbírky NG. O deset let později bylo dílo význačné provenience i umělecké hodnoty převedeno do trvalé správy instituce.

Martina Bezoušková 2022