Název | Tanečnice (Arabeska, třetí fáze) |
---|---|
Název v originálu | / Arabesque penchée, dit à tort Danseuse, grande arabesque, troisième temps; Danseuse, Grande Arabesque |
Datování | 1885 – 1890 |
Provenience | Zakoupeno 1930 od A.-A. Hébrarda. |
Inventární číslo | P 1428 |
Katalogové číslo | 57 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Degas; litecká značka Cire perdue A. A. Hébrard |
Rozměry |
výška 45 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Velká arabeska se stala impresionistickou plastikou nikoliv z hlediska formy, ale díky záměru sochaře zachytit pomíjivý okamžik pohybu. Degasovy trojrozměrné studie tanečnic lze popsat barvitými slovy Bohumila Markalouse jako ,,mžitkové postřehy, pohybové záznamy těl děvčat z předměstí, jež tvoří baletní chór Velké opery, plastiky hrubě, improvizačně vyhnětené, rozběhlé, rozkývané…“ (Markalous 1926, s. 5). Po smrti Degase v roce 1917 se v jeho ateliéru našlo kolem 150 figur tanečnic provedených v hlíně, vosku nebo v plastelíně. K využití tvárných materiálů se umělec uchýlil kvůli zhoršujícímu se zraku. Tehdy pro něj bylo jednodušší přenášet vize do materiálu hmatem, nežli je zachycovat barvami na plátně. Vyplývá to zejména z konverzací, které vedl s kritikem Françoisem Thiébaultem-Sissonem kolem roku 1897, v nichž se zmínil o svých modelérských pokusech, kterými nahrazoval výraz místo barev. Z pohybových studií, nalezených po jeho smrti, bylo do pozdějších let uchováno 69 kusů, jejichž identický set nechal pouze za účelem odlévání vytvořit litec a sběratel Adrien-Aurélien Hébrard. Do bronzu odlévané exempláře byly zdokumentovány a sloužily k výstavním i komerčním účelům. Každý odlitek nese číslo modelu (v arabských číslicích), reprodukci Degasovy signatury a reliéfní značku kovolijce (cire perdue A.-A. Hébrard). Po skončení první etapy odlévání nechal Hébrard vystavit celý soubor o 72 kusech v pařížské Oranžérii (květen–červen 1931). Plastika Velké arabesky ze sbírky Národní galerie byla vytvořena podle originálního voskového modelu, čemuž odpovídá viditelná prasklina pod levým kolenem tanečnice. Podobné defekty (způsobené otisky prstů, nástroji nebo zvlněním povrchu) mají pouze odlitky vytvořené po roce 1919 u Hébrarda. Pozdější repliky, určené primárně ke komerčním účelům, byly vylepšeny, aby se zvýšila jejich prodejnost. O raném zájmu zakoupit některou z Degasových plastik do českých sbírek svědčí skutečnost, že již koncem dubna 1926 jednal český odbor kuratoria Moderní galerie přímo s Hébrardem o možnosti koupě. Pohnutkou byla v tomto ohledu především výstava Degasových plastik, kterou ve stejném roce organizoval Spolek Mánes. Akviziční zájem byl oživen v roce 1930, kdy byla zakoupena Arabeska.
Martina Bezoušková 2022