Název | Georges Clemenceau |
---|---|
Název v originálu | Clemenceau; Podobizna G. Clemenceau; Georges Clémenceau |
Datování | 1911-1913 (odlitek 1930 nebo 1931) |
Provenience | Vystaveno Praha 1935 (č. kat 136). Získáno darem 1936 od Ministerstva zahraničních věcí. |
Způsob nabytí | dar |
Inventární číslo | P 1647 |
Katalogové číslo | 56 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | A. Rodin; ALEXIS RUDIER/ Fondeur. Paris. |
Rozměry |
výška 48 cm / šířka 34 cm / Hloubka 23 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Zakázka na portrét Georgese Clemenceaua nepramenila z osobního požadavku, jednalo se o oficiální objednávku argentinské vlády, která chtěla tímto způsobem poděkovat politikovi za několik konferencí, které v Jižní Americe roku 1909 uspořádal. První odlitek busty vznikl v roce 1912. Clemenceau považoval hotové dílo za skicu, navrhl další hodiny sezení modelem a zakázal Rodinovi dílo vystavit označené svým jménem. Měl výhrady především k hrubému pojednání hmoty, jež postrádalo finesu, a neztotožňoval se s mongolsko-orientálními rysy svého obličeje, které jsou patrné v pojetí mandlových očí. Rodin v roce 1914 přihlásil bustu na pařížský Salon, což motivovalo Clemenceaua ke zmírnění své prvotní negativní reakce. Jedná se o jednu z posledních portrétních zakázek, na níž sochař během své kariéry pracoval. Kvalitní odlitek ze sbírky Národní galerie byl zakoupen z pražské výstavy Francouzské moderní sochařství v roce 1935 (č. kat. 136) a následujícího roku darován Ministerstvem zahraničních věcí do sbírek zamýšlené Státní galerie. Podle dokumentů Musée Rodin by se mělo jednat o práci litce Alexise Rudiera z roku 1930 nebo 1931, která je jakousi variantou dvou děl ze sbírek Musée Rodin. Velmi blízko má k sádře S. 1699 kromě knírku, který je spíše podobný exempláři S. 480 (obojí ze sbírek Musée Rodin). Pražská verze se nejzřetelněji odlišuje živým pojetím hrubě opracovaného podstavce.
Martina Bezoušková 2022