Název | Gustav Mahler |
---|---|
Název v originálu | Mozart / Homme du XVIIIème siècle / Buste dʼHomme |
Datování | 1909 (odlitek 1929) |
Provenience | Vystaveno Praha 1935 (č. kat. 134). Zakoupeno 1935 od pořadatelů Výstavy francouzské moderní sochařství v Praze. |
Způsob nabytí | Nákup |
Inventární číslo | P 1541 |
Katalogové číslo | 55 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | A. Rodin |
Rozměry |
výška 33 cm / šířka 24 cm / Hloubka 24 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Skladatel Gustav Mahler (1860–1911) seděl Rodinovi modelem během dvou návštěv Paříže, v dubnu a v listopadu roku 1909. Existuje více domněnek, jak zakázka vznikla. Nejpravděpodobnější možností se zdá být objednávka od rakouského malíře Carla Molla, nevlastního otce Almy Mahler, který chtěl tímto způsobem vzdát hold mezinárodně úspěšnému skladateli. Alma Mahler byla přítomna, když její muž seděl Rodinovi modelem, a popsala metodu ,,vrstvení hmoty“, s níž sochař k vytvoření busty přistupoval. První bronz nebyl odlit dříve než v květnu roku 1910, původní odlitek byl ihned zaslán zadavateli zakázky Carlu Mollovi. Badatelka Danièle Gutmann ve své práci rozlišila dva základní typy Mahlerovy busty. Varianta A je dramatičtější, pojednaná živější modelací s intenzivním en face pohledem portrétovaného. Jeho ostrý, upřený pohled je zdůrazněn přidáním materiálu v oblasti očí. Typ B (např. Brooklyn Museum, NYC, př. č. 22.10) se vyznačuje jemnější modelací povrchu, díky čemuž je sice plošší ve výrazu, ale zároveň popisnější ve fyziognomických detailech obličejové části. Více se podobá fotografickým portrétům, které se skladatelem známe. Obě verze se od sebe liší jen nepatrným způsobem. Někteří badatelé vytvořili na základě odlišných nuancí v pojetí hlavy teorii o dvou osobnostních polohách skladatele. Ve skutečnosti každý typ hlavy odpovídá jedné etapě práce, popsané výše Almou Mahler. Auguste Rodin si evidentně pohrával s výrazem portrétovaného skladatele, kreativně jej usazoval na podstavce různých tvarů a velikostí a zvažoval možnosti prezentace díla. Pražskému publiku byla Mahlerova busta představena poprvé v roce 1911 u příležitosti XXXVI. výstavy Spolku Mánes (č. kat. 1). Jiný bronzový exemplář byl zakoupen od pořadatelů výstavy československý státem z výstavy Francouzské moderní sochařství v roce 1935 (č. kat. 134) a následně deponován v MG. Zakoupený odlitek sice není opatřen značkou litce, je nicméně veden v materiálech Musée Rodin jako odlitek Alexise Rudiera, snad z roku 1929.
Martina Bezoušková 2022