Název | Meditace (Vnitřní hlas) |
---|---|
Datování | po 1900 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 339, orig. Rodinovo museum). Zakoupeno československým státem 1923, deponováno v MG. |
Způsob nabytí | státní nákup |
Inventární číslo | P 1043 |
Katalogové číslo | 52 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka umění 19. století a klasické moderny |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 156 cm / šířka 60 cm / Hloubka 65 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Sádrový model Meditace neboli Vnitřní hlas je zvětšeninou figury zvané Damné (c. 1881–1882), která se nachází v pravé části tympanonu Brány pekel. Figura Vnitřní hlas byla po svém zvětšení v roce 1885 použita pro vznikající pomník Victora Huga jako reference na básníkovu sbírku (Les Voix intérieures, 1837) a v roce 1897 v tomto novém spojení vystavena na Salonu. Název se v průběhu následujících let mnohokrát měnil, kritika kolem roku 1900 spíše hovořila o Nereidě nebo Múze, přestože v textu básně se výslovně zmiňují hlasy. Dílo jako solitér bylo poprvé vystaveno v Drážďanech a ve Stockholmu (1897), kde nesklidilo pozitivní ohlasy. Kritice tentokrát vadila fragmentárnost a chybějící atributy, které by ozřejmily poselství díla. Paul Gsell se divil, že tak výrazově silná ženská figura je vlastně pouhým torzem, na což mu Rodin odpověděl, že bylo jeho záměrem ponechat dílo ve fragmentárním stavu – aby dílo vybízelo k meditaci a neustálému hledání nových idejí. Takovým způsobem k námětu přistupoval sochař, když hledal cesty a návaznosti mezi svými plastikami. Dílo Meditace se stalo východiskem pro další varianty uplatněné v dílech Sirène-Méditation, Toilette de Vénus, Christe et La Madelaine. Kolem roku 1902 zkusil Rodin novou kombinaci mužského a ženského elementu spojením plastiky Stín a Vnitřní hlas. Gesta figur spolu harmonicky splývají v jeden celek, v němž se ženská postava choulí pod ochranářské gesto muže. Romantické spojení sochař pojmenoval Adam a Eva.
Martina Bezoušková 2022