| Název | Sedmioká Tára |
|---|---|
| Místo vzniku | Mongolsko |
| Datování | 1600 – 1799 |
| Způsob nabytí | zakoupeno 1961 |
| Inventární číslo | Vm 1811 |
| Tematický celek | Buddhistické umění |
| Sbírka | Sbírka umění Asie |
| Druh uměleckého díla | malba |
| Rozměry |
obraz: výška 64 cm / šířka 39 cm
s montáží: výška 114 mm / šířka 62 mm
|
| Materiál | |
| Technika |
Ženští transcendentní bódhisattvové se v mahájánovém buddhismu objevují poměrně pozdě, zmínky o Táře pocházejí až z 6. století. Podle legendy vznikla ze slz, které ze soucitu proléval bódhisattva Avalókitéšvara. Existuje 21 podob Tár. K nejoblíbenějším patří vedle Bílé také Zelená. Bílá Tára sedí v lotosovém sedu. Pravou ruku má v gestu plnění přání (sans. varada-mudra) a levou ruku v gestu ochrany (sans. abhaja-mudra). Sedm očí Bílé Táry jí umožňuje vnímat všechny ty, kteří potřebují její pomoc. Je symbolem čistoty a vládne svrchovanou moudrostí. Na této thangce je patrný vliv čínské malby v krajinných prvcích, jezírku s mandarínskými kachničkami a v bohatém okvětí lotosů připomínajících květy pivoněk.
Lenka Gyaltso 2022