Posmrtný soud

Název Posmrtný soud
Místo vzniku Tibet
Celek Iluminovaný rukopis o deseti králích podsvětí
Datování 19. století
Adjustace volný list
Provenience sbírka Ladislava Webera; sbírka Vojtěcha Chytila
Způsob nabytí zakoupeno 1955
Inventární číslo Vm 741
Tematický celek Buddhistické umění
Sbírka Sbírka umění Asie
Druh uměleckého díla malba
Rozměry
výška 15 cm / šířka 57 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Berounský 2012, 205
    Daniel Berounský, The Tibetan Version of the Scripture on the Ten Kings and the Quest for Chinese Influence on the Tibetan Perception of the Afterlife, Praha 2012
  • Pejčochová 2019, K175
    Michaela Pejčochová, Posel z Dálného východu, Praha 2019
  • Hánová–Klimtová 2021, 198
    Markéta Hánová – Zdenka Klimtová (eds.), Buddha zblízka, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2021

Ilustrace k tibetské verzi Sútry o deseti králích, populárnímu buddhistickému textu zejména v Číně a Japonsku, jsou zajímavé především inovacemi v popisech a zobrazení jednotlivých pekel. Podle informací dostupných v tomto textu vznikl rukopis pravděpodobně v Centrálním Tibetu v rámci školy Karma-kagjü. Na deseti samostatných listech (Vm 740–742, 744–750) se nacházejí ilustrace vztahující se k vládcům jednotlivých pekel, zde nazývaných Jamové. Král vždy zasedá u stolu, vedle něj stojí pomocný úředník – písař či písaři, hrozivě vyhlížející pomocníci připravují zemřelé k soudnímu procesu nebo provádějí úkony k jejich přiznání a pozůstalí či donátoři přihlížejí se sepjatýma rukama.

Lenka Gyaltso 2022