| Název | Posmrtný soud |
|---|---|
| Místo vzniku | Tibet |
| Celek | Iluminovaný rukopis o deseti králích podsvětí |
| Datování | 19. století |
| Adjustace | volný list |
| Provenience | sbírka Ladislava Webera; sbírka Vojtěcha Chytila |
| Způsob nabytí | zakoupeno 1955 |
| Inventární číslo | Vm 741 |
| Tematický celek | Buddhistické umění |
| Sbírka | Sbírka umění Asie |
| Druh uměleckého díla | malba |
| Rozměry |
výška 15 cm / šířka 57 cm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Ilustrace k tibetské verzi Sútry o deseti králích, populárnímu buddhistickému textu zejména v Číně a Japonsku, jsou zajímavé především inovacemi v popisech a zobrazení jednotlivých pekel. Podle informací dostupných v tomto textu vznikl rukopis pravděpodobně v Centrálním Tibetu v rámci školy Karma-kagjü. Na deseti samostatných listech (Vm 740–742, 744–750) se nacházejí ilustrace vztahující se k vládcům jednotlivých pekel, zde nazývaných Jamové. Král vždy zasedá u stolu, vedle něj stojí pomocný úředník – písař či písaři, hrozivě vyhlížející pomocníci připravují zemřelé k soudnímu procesu nebo provádějí úkony k jejich přiznání a pozůstalí či donátoři přihlížejí se sepjatýma rukama.
Lenka Gyaltso 2022