Maňdžušrí

Název Maňdžušrí
Místo vzniku Tibet
Datování 18. století
Provenience sbírka Vojtěcha Chytila
Způsob nabytí zakoupeno 1968
Inventární číslo Vm 2739
Tematický celek Buddhistické umění
Sbírka Sbírka umění Asie
Druh uměleckého díla malba
Rozměry
výška 114 cm / šířka 70 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Pejčochová 2019, K188
    Michaela Pejčochová, Posel z Dálného východu, Praha 2019
  • Hánová–Klimtová 2021, s. 175–176
    Markéta Hánová – Zdenka Klimtová (eds.), Buddha zblízka, kat. výst., Národní galerie v Praze, Praha 2021
  • Kesner 1998, 44
    Ladislav Kesner, ml. (ed.), Mistrovská díla asijského umění, Praha 1998

Maňdžušrí jako Arapačana reprezentuje moudrost všech buddhů deseti stran a tří časů. Zobrazuje se jako sedící, s jedním párem rukou a bílou nebo oranžovou barvou těla. Jeho atributy jsou plamenný meč khadga, který třímá ve zdvižené pravé ruce, a kniha na lotosovém květu. Oba představují pradžňu, nejvyšší moudrost či dokonalé poznání. V horní části obrazu se nachází Amitájus, buddha nekonečného života. V dolní části thangky je na květu lotosu položena obětina pěti smyslů, zastoupená ulitou s parfémem, zrcadlem, činely, hedvábným šálem a ovocem, a po levé a pravé straně sedí Bílá a Zelená Tára. Malba je provedena v pastelových barvách a krajinné prvky odkazují k čínské zelenomodré krajině.

Lenka Gyaltso 2022