Název | Henri Rochefort |
---|---|
Název v originálu | Buste de Rochefort |
Cyklus | varianta Tête Penchée |
Datování | 1884 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 343, orig. Rodinovo museum). Zakoupeno československým státem 1923, deponováno v MG. |
Způsob nabytí | státní nákup |
Inventární číslo | P 1039 |
Katalogové číslo | 48 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka moderního umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 73 cm / šířka 41 cm / Hloubka 40 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Kritik umění a žurnalista Henri Rochefort se s Rodinem seznámil skrze Edmonda Bazira, redaktora časopisu LʼIntransigeant. Sochař v té době pracoval na velkých projektech s morálním vyzněním, pomníku Občanů z Calais a na dantovské Bráně pekel. Tato skutečnost je důležitá především z hlediska modelace, která zintenzivňuje dynamicky cítěný portrét revolucionáře Rocheforta. Při zachycení siluety Rodin pracoval s hrubou masou materiálu, zjemněnou pouze v obličejové části. V roce 1898 nechal Rodin celé dílo zvětšit (přenesení provedl tradičně Henri Lebossé) a upravil sklon podstavce, díky čemuž je hlava portrétovaného mírně nachýlena dopředu. Tím jsou oči Rocheforta z větší části ponořeny do stínu a výraz zobrazeného aktivisty působí dramatičtěji. Podobizna Henriho Rocheforta má stejné vztahy k českému prostředí jako dílo Obrana. Druhá verze Rocheforta, kdy je hlava mírně nakloněna dopředu, byla nejprve prezentována na sochařově pražské výstavě v roce 1902 (dnes ve sbírce Musée Rodin). Pravděpodobně stejná varianta (zřejmě jiný odlitek) byla následně k vidění na výstavě Francouzské umění XIX. a XX. století (1923). Z dochované korespondence vyplývá, že v Praze prezentované odlitky byly vytvořeny speciálně pro výstavní účely. Conseil dʼAdministration Musée Rodin zároveň nabídla československému státu, který měl zájem o koupi díla, vstřícnou cenu. Požadovala pouze úhradu použitého materiálu. Václav Nebeský vyřizoval souběžně s nákupem také povolení odlít zakoupenou sádru do bronzu – nový bronzový odlitek však nebyl dodán do Moderní galerie dříve než v roce 1934 (viz komentář k P 1513).
Martina Bezoušková 2022