Název | Mučednice |
---|---|
Název v originálu | Martyre chrétienne; Figure couchée; La Martyre (verze grand modèle) |
Datování | koncept v rámci Brány pekel 1885 / solitérní postava c. 1889 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 338, orig. Rodinovo museum). Zakoupeno československým státem 1923, deponováno v MG. |
Inventární číslo | P 1042 |
Katalogové číslo | 41 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka umění 19. století a klasické moderny |
Druh uměleckého díla | socha |
Popis | |
Rozměry |
výška 158 cm / šířka 31 cm / Hloubka 110 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Zrod díla Mučednice vychází z Rodinova opětovného užívání motivů. V rámci Brány pekel sochař nejprve vymodeloval základní tělesné torzo ženy, které se nachází v tympanonu a na levé straně dveří. Jeho základ uplatnil s určitými obměnami také v dalších dílech – například v Mučednici, poprvé představené v galerii Georges Petit v roce 1889 (zřejmě Figure Couchée (č. kat. 12)). V této podobě má žena doširoka rozpažené ruce a zvrácenou, na levou stranu nakloněnou hlavou. Hlavní roli v solitérním pojetí plastiky hrají úhly prohnutého těla. Z toho důvodu vyvstává otázka vertikálního naklopení figury, na což by odkazovala malba od Keese van Dongena (Femme nue blonde, c. 1906). Tradičně však bývá Mučednice instalována v horizontální poloze. Souvislost takové polohy můžeme najít také s Baudelairovými Květy zla, jejichž vydání z roku 1883 Rodin ilustroval kresbami; mezi nimi i znázorněním zkroucené ženy ležící na zádech. Jiří Mašín používal pro dílo název Křesťanská mučednice, jelikož plastika vznikla ve stejné době jako Občané z Calais. Námět tím pasoval do role morálního exempla. Rodin ovšem motiv zkrouceného těla izoloval přenesením z dantovské Brány pekel i významově. Hlavním záměrem se mu stalo zachycení lidské fyziognomie, do níž se přenáší vnitřní emoce. Sádrový odlitek Mučednice byl zakoupen československým státem z výstavy Francouzské umění XIX. a XX. století (1923). Souběžně s nákupem díla vyřizoval Václav Nebeský také povolení odlít zakoupené sádry, Mučednici, Iris a Podobiznu H. Rocheforta, do bronzu. K odlití došlo později v litecké dílně Františka Bartáka (viz komentář k dílu P 1256).
Martina Bezoušková 2022