Název | Obrana |
---|---|
Název v originálu | La Défense; La Guerre; Appel aux Armes; La Patrie Vaincue; La Génie de la Guerre; La Marseillaise |
Datování | 1879 |
Provenience | Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 341, orig. Rodinovo museum). Zakoupeno československým státem 1923, deponováno v MG. |
Inventární číslo | P 1045 |
Katalogové číslo | 38 |
Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století |
Sbírka | Sbírka umění 19. století a klasické moderny |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | Rodin |
Rozměry |
výška 112 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Dílo vzniklo v rámci soutěže na Pomník obrany Paříže (Monument à la defense de Paris), který měl být vztyčen na kruhovém objezdu Courbevoie. Původně na vybrané lokaci stávala socha Napoleona, která v roce 1870 skončila z dosud neobjasněných příčin na dně Seiny. V roce 1879 inicioval Le département de la Seine postavení pomníku na paměť francouzských vojáků, kteří bránili město proti Prusům v roce 1870. Soutěžní zadání předpokládalo dvě postavy provedené v bronzu a umístěné na pozůstatek soklu zbylého z předchozího císařského památníku. Rodin předložil sousoší alegorické figury a válečníka držícího meč s obrácenými významovými rolemi. Zatímco bojovník-obránce umírá, ženská figura energicky svolává muže do zbraně (proto též název díla Volání do zbraně). Rodinovo dynamické pojetí bylo shledáno příliš novátorské a v původním zamýšleném rozsahu nedošlo k jeho uskutečnění. Návrh byl po roce 1912 zvětšen a kolem roku 1920 proveden jako vzpomínka na boje kolem města Verdun za první světové války. V Praze se veřejnost mohla setkat poprvé s tímto dílem už v roce 1902, kdy bylo vystaveno na Rodinově výstavě (dnes exemplář ve sbírce Musée Rodin, inv. č. S. 173). Z této sádry byl posléze pořízen druhotný výstavní odlitek, prezentovaný na výstavě Francouzské umění XIX. a XX. století (1923). Odtud plastiku zakoupil československý stát a spolu s dalšími díly ji nechal deponovat v Moderní galerii.
Martina Bezoušková 2022