Poprsí Gérômovo

(11. 5. 1827 – 12. 10. 1875)
Název Poprsí Gérômovo
Název v originálu Buste du peintre Jean-Léon Gérôme; J.-L. Gérôme
Datování 1871
Provenience Vystaveno Praha 1923 (č. kat. 335). Zakoupeno 1923 československým státem, deponováno v MG.
Inventární číslo P 1036
Katalogové číslo 31
Tematický celek Francouzské sochařství 19. a 20. století
Sbírka Sbírka moderního umění
Druh uměleckého díla socha
Značeno .GEROME na podstavci
Rozměry
výška 60 cm
Materiál
Literatura
  • Volavka 1932, s. 151–152
    Vojtěch Volavka, Průvodce po moderní galerii (kat. exp.), Moderní galerie, Praha 1932.
  • Volavka 1933, č. kat. 335
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1933.
  • Volavka 1934, č. kat. 69
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1934.
  • Volavka 1936, č. kat. 322
    Vojtěch Volavka, Průvodce po Moderní galerii (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1936.
  • Honty-Mašín 1958, č. kat. 322
    Tibor Honty – Jiří Mašín, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie, Národní galerie v Praze, Praha 1958.
  • MG 1926
    Moderní galerie v Praze 1926 (kat. výst.), Moderní galerie, Praha 1926.
  • Hartmann-Procházka 1966, č. kat. 355
    Petr Hartmann – Václav Procházka, Francouzské sochařství ze sbírek Národní galerie (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 1966.
  • Praha 1923, sv. XIII, s. 480–481
    Výstava francouzského umění XIX. a XX. století (kat. výst.), SVU Mánes, Praha 1923.
  • Macková-Štech 1962, č. kat. 322
    Sbírka francouzského umění: Národní galerie v Praze (kat. exp.), Národní galerie v Praze, Praha 1962.
  • Theime-Becker 1992, s. 265–270
  • Lami 1916
    Stanislas Lami, Dictionnaire des sculpteurs de lʼÉcole française, XIXe siècle, É. Champion, Paris 1916.
  • Claretie 1875, s. 45
    Jules Claretie, J.-B. Carpeaux 1827–1875, Librairie Illustrée, Paris 1875
  • Chesneau 1880, s. 137
    Ernest Chesneau, Le statuaire J.-B. Carpeaux. Sa vie et son oeuvre, A. Quantin, Paris 1880
  • Vitry-Laran-Lebas 1900, s. 99–100
    Paul Vitry – Jean Laran – Georges Lebas, Carpeaux. 48 Planches Hors-Texte, Accompagnées de 48 Notices Redigées Par Jean Laran Et Georges Le Bas Et Precedees D'Une Introduction de Paul Vitry, Librairie Centrale des Beaux-Arts, Paris 1900.
  • Matějček 1936, s. 107
    Antonín Matějček, Dějepis umění VI, Jan Štenc, Praha 1936.
  • Le Normand-Romain – De Margerie – Pingeot 1986, repr. s. 321
    Antoinette Le Normand-Romain – Laure de Margerie – Anne Pingeot, Musée dʼOrsay: Catalogue sommaire illustré des sculptures, Musée dʼOrsay – Réunion des musées nationaux, Paris 1986
  • Wagner 1986
    Anne Middleton Wagner, Jean-Baptiste Carpeaux, Sculptor of the Second Empire, Yale University Press 1986
  • Poletti-Richarme 2003, s. 8, 96
    Michel Poletti – Alain Richarme, Jean-Baptiste Carpeaux, sculpteur. Catalogue raisonné de lʼoeuvre édité, Éditions E. C. Expressions Contemporaines & Les Éditions de lʼAmateur, Paris 2003.
  • De Poncheville 1925, s. 273
    André Mabille de Poncheville, Carpeaux, Alcan, Paris 1925
  • Poletti 2012, s. 78
    Michel Poletti, Jean-Baptiste Carpeaux: lʼhomme qui faisait danser les pierres, Gourcuff – Gradenigo Éditions, Montreuil 2012.

Poprsí malíře Jeana-Léona Gérôma vzniklo během exilového období, které oba umělci trávili po pádu Komuny v Londýně. V britské metropoli se spřátelili a v roce 1871 seděl malíř Carpeauxovi modelem hned několikrát. Ještě v Londýně sochař vytvořil hliněný model, který převedl do bronzu a následující roku jej přihlásil na jarní pařížský Salon. Busta získala za své neobvyklé ztvárnění pozitivní kritiky. Dílo propojuje realistické portrétní rysy s romantizující vizí, patrnou především v oblasti neupravených vlasů a upřeného, vizionářského pohledu. Pražský sádrový odlitek byl zakoupen z výstavy Francouzské umění XIX. a XX. století v roce 1923 za symbolickou částku. Oproti ostatním dílům vystaveným a následně zakoupeným z této výstavy se jednalo o odlitek bez specifikované provenience.

Martina Bezoušková 2022