| Název | Mateřství | 
|---|---|
| Název v originálu | Maternité; La Tendresse maternelle; L´Amour maternelle; Jeune mère et son enfant | 
| Datování | 1870 (odlitek po 1922) | 
| Provenience | Darováno 1924 liteckou dílnou Susse Frères pro Státní galerii. Deponováno v MG. | 
| Způsob nabytí | dar | 
| Inventární číslo | P 1054 | 
| Katalogové číslo | 30 | 
| Tematický celek | Francouzské sochařství 19. a 20. století | 
| Sbírka | Sbírka moderního umění | 
| Druh uměleckého díla | socha | 
| Značeno | J B Carpeaux vzadu značeno Fres Edts Paris [Susse Frères Editeurs Paris] + litecká značka | 
| Rozměry | 
															 výška 30 cm 
													 | 
					
| Materiál | |
| Literatura | 
Téma mateřství Carpeaux poprvé ztvárnil v díle La Tendresse maternelle (c. 1870). Po narození svého syna Charlese se k motivu matky s dítětem vrátil a pojednal jej s mnohem silnější citovostí a intimitou. Pro dílo Mateřství sochař zvolil křehkou formu bozzetta, zachycující moment, kdy si matka tiskne k hrudi své dítě. Výjev byl nepochybně inspirován také ikonografickým předobrazem madony s dítětem, jak dokládají sochařovy kresby stejného námětu. I přes skicovité pojetí hmoty je patrné, že obličejové rysy matky patří Amélii de Montfort, sochařově novomanželce, které se po roce 1869 stala jeho múzou. Kromě autorských a posmrtných odlitků existuje bronzová série, kterou odlévala pařížská firma Susse Frères dle ateliérových terakot. Jeden z těchto bronzů byl v roce 1924 darován budoucí Státní galerii Jacquesem Susse, tehdejším ředitelem dílny.
Martina Bezoušková 2022