Název | Hlava Buddhy |
---|---|
Místo vzniku | Kambodža nebo Thajsko |
Datování | počátek 13. století |
Způsob nabytí | zakoupeno 1951 |
Inventární číslo | Vp 69 |
Tematický celek | Buddhistické umění |
Sbírka | Sbírka umění Asie |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 52 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Poslední období rozkvětu khmerského umění přinesla doba vlády Džajavarmana VII. (vl. 1181¬ – asi 1219). Nechal vybudovat nové hlavní město Angkor Thom s ústředním chrámem Bayonem – odtud pochází název posledního velkého khmerského stylu bayonský (bajonský). Mahájánový buddhismus se stal státním náboženstvím a sám Džajavarman byl stoupencem koncepce prohlašující panovníka za ztělesněného Buddhu (buddharádža). Dochovalo se dokonce několik soch pokládaných za jeho portréty s ikonografickými znaky Buddhy Šákjamuniho. Jak uvádí Lubor Hájek s odkazem na toto dílo, „právě v tomto období byl vytvořen onen nezapomenutelný a nezaměnitelný rod khmerských ikon, který je koncentrovaně vyjádřen v mysteriózním výrazu tváře s pověstným „angkorským“ či „bajonským“ úsměvem kolem úst se silnými smyslnými rty a fascinující koncentrací téměř zavřených očí, hledících dolů či spíše do sebe“. (Hájek 1985, s. 139) Tvar třístupňového výběžku na temeni hlavy se objevuje na přelomu 12. a 13. století častěji na území Thajska, kam v době Džajavarmanovy vlády moc khmerského impéria (s jádrem v dnešní Kambodži) zasahovala. Na druhé straně kontrast robustního obrysu tváře s měkkými, jakoby zastřenými rysy vede spíše k předpokladu vzniku na území dnešní Kambodže.
Zdenka Klimtová 2022