Název | Hlava Panny Marie |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 1. polovina 16. století |
Provenience | sbírka Františka Ferdinanda d’Este (1863–1914), zámek Konopiště, před 1914; zámek Konopiště a později státní zámek Konopiště, 1914–1939 |
Původní umístění | státní zámek Konopiště |
Způsob nabytí | získáno v roce 1939 |
Inventární číslo | O 11897 |
Předchozí inventární čísla | DO 806 |
Katalogové číslo | 20 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
bez rámu: výška 282 mm / šířka 230 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Dílo zachycuje jeden z nejrozšířenějších ikonografických motivů – hlava Panny Marie je znázorněna zahalená do modrošedavé roušky, s naznačenou svatozáří v pozadí. Vychází z typu modlící se Madony, vyskytujícího se v celé katolické Evropě, s tím, že zde nejsou znázorněny Mariiny sepjaté ruce. Prostý motiv je obohacen bohatě tvarovanými záhyby draperie, podanými střízlivými, tlumenými barvami. Suchá malba ovládaná šedavě zelenými lomenými tóny i náboženské ladění odpovídají charakteristikám španělské malby. Velmi kvalitní je rám, který byl zřejmě zhotoven přímo pro daný obraz, jak bývalo zvykem. Rám samotný může být příkladem užití technologie proškrabávání na zlatý podklad, zv. estofado.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020