Název | Děti pojídající ústřice |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko (?) |
Datování | 1675 – 1700 |
Provenience | ? Mme K., 1911; Bachstitz Gallery, po 1920; sbírka Fritze von Gans, Frankfurt nad Mohanem, po 1920; Ambasáda USA, před 1948 |
Způsob nabytí | získáno v roce 1948 z Fondu národní obnovy |
Inventární číslo | DO 5230 |
Katalogové číslo | 23 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | Na zadní straně napínacího rámu je štítek s nečitelným francouzským razítkem. |
Rozměry |
obraz: výška 1520 mm / šířka 1145 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Z postav dětí, zobrazených s mimořádně realistickou ostrostí a bez náznaků sebemenší idealizace, především ve tvářích, vyplývá umělcův kritický přístup ke skutečnosti, což jej přibližuje na jedné straně ke španělské žánrové realistické malbě Murillovy linie, na druhé pak zejména ke skupině italských a v Itálii působících severských malířů. Obraz byl v minulosti považován za dílo Pedra Núñeze de Villavicencio (Gaya Nuño in: Cat. Poznan 1967, s. 76, č. 3). Alfonso Emilio Pérez Sánchez (1968, s. 295−295) však atribuci odmítl. Marianna Haraszti-Takács se v roce 1977 (s. 129−155, č. kat. 48−49) k připsání Núñezovi de Villavicencio vrátila. Způsob malby však vylučuje souvislosti s tímto autorem, i když chlapecké figury jsou mu typologicky blízké. To je však společný znak širší skupiny malířů, např. Ceruttiho. Nejnověji odmítl autorství Pedra Núñeze de Villavicencio Roberto González Ramos (1999, s. 153, č. kat. 31). V tuto chvíli lze tedy obraz určit jako dílo španělského (?) malíře druhé poloviny 17. století. Slabá kopie našeho obrazu existuje v Galérii města Bratislavy, kde byla vypuštěna dívčí postava za chlapcem vpravo.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020