Vyhnání Adama a Evy z ráje

(1577 – 1640)
Název Vyhnání Adama a Evy z ráje
Místo vzniku Nizozemí
Datování
Datace uvedená 1620
Provenience 1642 sbírka Hermana de Neyt, Antverpy; 1652 sbírka umělce a obchodníka s uměním Viktora Wolfoeta, Antverpy; mezi lety 1802–1923 sbírka hraběte Kristiana Kryštofa Clam-Gallase, v této době dlouhodobě zapůjčeno Obrazárně Společnosti vlasteneckých přátel umění; 1932 navráceno dědičce, kněžně Sofii Auersperg, zámek Frýdlant; 1936 kníže Ferdinad Auersperg, Hejnice u Frýdlantu; 1939–1945 zámek Milešov; 1945–1950 Severočeské muzeum v Liberci
Způsob nabytí získáno 1950 ze Severočeského muzea v Liberci
Inventární číslo O 10443
Tematický celek Staří mistři II
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno vlevo dole: 813
Rozměry
výška 49 cm / šířka 64 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Slavíček 2000, s. 235
    Lubomír Slavíček, The National Gallery in Prague, Flemish Painting of the 17th and 18th Centuries. Illustrated Summary Catalogue, Prague 2000.

Malířskou skicu vytvořil Rubens jako návrh pro nástropní malbu jezuitského kostela v Antverpách. Nástropní malba měla být součástí cyklu pláten s náměty vycházejícími ze Starého a Nového zákona a ze života vybraných světců. Scéna Vyhnání Adama a Evy z ráje však nakonec byla z konceptu výzdoby vynechána a k provedení ve velkém formátu nedošlo. Rubensovy malby z antverpského kostela shořely v roce 1718. Pražská skica ukazuje vyhnání prarodičů z ráje, jak je popsáno ve starozákonní knize Genesis. Jejich pozemský úděl je již zpečetěn – cherubín je vyhání přímo na pospas smrti.

0000