Učenec a smrt

(1626 – 1679)
Název Učenec a smrt
Místo vzniku Nizozemí
Datování kolem 1668-1669
Provenience (?) 28. březen 1708, prodej v Amsterdamu; mezi lety 1765–1945 Nostická obrazová sbírka, Praha
Způsob nabytí získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha
Inventární číslo DO 4151
Tematický celek Staří mistři II
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno na skříni vlevo v pozadí: JSteen
Rozměry
výška 46 cm / šířka 42 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • ŠEVČÍK-SEIFERTOVÁ-BARTILLA 2012, s. 419–420
    Anja K. Ševčík – Stefan Bartilla – Hana Seifertová, National Gallery in Prague, Dutch Paintings of the 17th and 18th Centuries. Illustrated Summary Catalogue, Prague 2012.

Zobrazení učence ve studovně bylo v umění 17. století v Nizozemí oblíbeným tématem. Zátiší na stole stejně jako glóbus vedle něj nám jasně dávají najevo, že se díváme do interiéru muže věd a umění. Učenec nezpozoroval ani vedle stojícího chlapce a muže, natož smrtku s plačícím chlapečkem v pozadí. Ten v ruce drží kbelíček se vzorkem moči jako odkaz na jeden z nejběžnějších lékařských testů 17. století. V tomto případě slzy chlapce naznačují, že vyšetření nedopadlo dobře. Hra pohledů i gestikulace a drobné nuance malby však význam scény mírně odchylují. Zahloubaný výraz učence značí, že se alespoň v myšlenkách nachází v jiných sférách. Také zasmušilý chlapec s přesýpacími hodinami se dívá přímo na nás, stejně jako muž, jehož gesto ruky směřuje týmž směrem. Poselství tedy vyznívá zcela jasně; není to ani tak učenec, komu je určeno upozornění na příchozí smrtku, ale jsme to my, diváci, koho se memento mori týká.

Lucie Němečková 2021