Název | Učenec a smrt |
---|---|
Místo vzniku | Nizozemí |
Datování | kolem 1668-1669 |
Provenience | (?) 28. březen 1708, prodej v Amsterdamu; mezi lety 1765–1945 Nostická obrazová sbírka, Praha |
Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha |
Inventární číslo | DO 4151 |
Tematický celek | Staří mistři II |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | na skříni vlevo v pozadí: JSteen |
Rozměry |
výška 46 cm / šířka 42 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Zobrazení učence ve studovně bylo v umění 17. století v Nizozemí oblíbeným tématem. Zátiší na stole stejně jako glóbus vedle něj nám jasně dávají najevo, že se díváme do interiéru muže věd a umění. Učenec nezpozoroval ani vedle stojícího chlapce a muže, natož smrtku s plačícím chlapečkem v pozadí. Ten v ruce drží kbelíček se vzorkem moči jako odkaz na jeden z nejběžnějších lékařských testů 17. století. V tomto případě slzy chlapce naznačují, že vyšetření nedopadlo dobře. Hra pohledů i gestikulace a drobné nuance malby však význam scény mírně odchylují. Zahloubaný výraz učence značí, že se alespoň v myšlenkách nachází v jiných sférách. Také zasmušilý chlapec s přesýpacími hodinami se dívá přímo na nás, stejně jako muž, jehož gesto ruky směřuje týmž směrem. Poselství tedy vyznívá zcela jasně; není to ani tak učenec, komu je určeno upozornění na příchozí smrtku, ale jsme to my, diváci, koho se memento mori týká.
Lucie Němečková 2021