| Název | Autoportrét (?) | 
|---|---|
| Místo vzniku | Německo | 
| Datování | |
| Datace uvedená | 1661 | 
| Provenience | mezi lety 1765–1945 doloženo v Nostické obrazové sbírce, Praha | 
| Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha | 
| Inventární číslo | DO 4127 | 
| Tematický celek | Staří mistři II | 
| Sbírka | Sbírka starého umění | 
| Druh uměleckého díla | obraz | 
| Značeno | vpravo dole: Christoffer Paudiß 1661 | 
| Rozměry | výška 98 cm / šířka 80 cm | 
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura | 
Christopher Paudiss proslul jako autor rozměrných moralizujících venkovských scén. Mezi jeho nemnoha portréty patří pražská podobizna k těm nejzdařilejším. Malíř vypodobnil téměř jistě sám sebe, po Rembrandtově vzoru v baretu s pery a v tunice, které byly od 16. století oblíbené v zobrazeních učenců a filozofů. Paudiss do této malby vložil ještě další sdělení – pootevřená ústa vyjadřují, že obraz může hovořit i beze slov v duchu Horatiova ut pictura poesis (básně jsou jak obrazy). Gesto ruky, které velmi pravděpodobně odráží umělcovu složitou životní situaci, nalezne vysvětlení v emblematické literatuře, konkrétně v Ikonologii Cesara Ripy (emblém č. 42: Chudoba mne přemáhá, ale nadání povzbuzuje).
Lucie Němečková 2021
