Název | Autoportrét (?) |
---|---|
Místo vzniku | Německo |
Datování | |
Datace uvedená | 1661 |
Provenience | mezi lety 1765–1945 doloženo v Nostické obrazové sbírce, Praha |
Způsob nabytí | získáno 1945 z Nostické obrazové sbírky, Praha |
Inventární číslo | DO 4127 |
Tematický celek | Staří mistři II |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | vpravo dole: Christoffer Paudiß 1661 |
Rozměry |
výška 98 cm / šířka 80 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Christopher Paudiss proslul jako autor rozměrných moralizujících venkovských scén. Mezi jeho nemnoha portréty patří pražská podobizna k těm nejzdařilejším. Malíř vypodobnil téměř jistě sám sebe, po Rembrandtově vzoru v baretu s pery a v tunice, které byly od 16. století oblíbené v zobrazeních učenců a filozofů. Paudiss do této malby vložil ještě další sdělení – pootevřená ústa vyjadřují, že obraz může hovořit i beze slov v duchu Horatiova ut pictura poesis (básně jsou jak obrazy). Gesto ruky, které velmi pravděpodobně odráží umělcovu složitou životní situaci, nalezne vysvětlení v emblematické literatuře, konkrétně v Ikonologii Cesara Ripy (emblém č. 42: Chudoba mne přemáhá, ale nadání povzbuzuje).
Lucie Němečková 2021