| Název | Madona s kosatcem |
|---|---|
| Datování | pozdní 16.století |
| Adjustace | v rámu |
| Provenience | 1801 získáno Společností vlasteneckých přátel umění (historická předchůdkyně Národní galerie Praha); 1801 prodáno v aukci Společnosti vlasteneckých přátel umění hraběti Antonínu Isidoru Lobkowiczovi; 1801–1940 zapůjčeno do státní galerie ze sbírky Lobkowiczů; 1941–1992 jako konfiskát uloženo ve státní galerii; 1992 restituováno de jure potomkům původního majitele a zapůjčeno do Národní galerie Praha |
| Způsob nabytí | získáno 2008 ze soukromé sbírky |
| Inventární číslo | O 18928 |
| Tematický celek | Staří mistři II |
| Sbírka | Sbírka starého umění |
| Druh uměleckého díla | obraz |
| Popis | Symbolem Panny Marie je i „růže bez trnů“ – pivoňka, zatímco vinná réva jako eucharistický symbol se vztahuje k malému Ježíši. Na cípu bílé látky sedí moucha a motýl, patrně bělásek, který bývá tradičně interpretován jako narážka na Zmrtvýchvstání Krista. Zároveň je motýl pokládán za projev pomíjivosti lidské duše, jež bude vysvobozena smrtí Vykupitele. |
| Rozměry |
výška 148 cm / šířka 120 cm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura |
Obraz kojící Panny Marie s dítětem dosvědčuje oblibu Dürerových maleb v pokročilé době 16. století. Kosatec, jenž dal obrazu název, lze ve spojení s Pannou Marií vysvětlit jako aluzi na Sedm bolestí Panny Marie.
Lucie Němečková 2021