Název | Velký pohled na Prahu ze svahu Petřína |
---|---|
Datování | 1636 |
Provenience | Pravděpodobně z majetku malíře Jonathana Richardsona (1667–1745) – jeho sbírka byla dražena v Londýně u Mr. Cocke v Covent Garden Piazza a dílo zřejmě prodáno s kresbou Pasov č. 248, pod číslem 45, druhý den dražby. Popis tohoto čísla zní: „Two Dicros of Hollar“, obnos: 1 Libra, 11s, 10d; sbírka Franz Sprinzels. |
Způsob nabytí | převedeno do majetku Národní galerie |
Inventární číslo | K 33360 |
Katalogové číslo | 31 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Značeno | vlevo dole u muže s mečem: WHollar delin. in Augusto 1636 |
Nápis | Praga Bohemiae – Metropolis |
Rozměry |
výška 121 mm / šířka 281 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Poselstvo hraběte z Arundelu po návštěvě Vídně dorazilo cestou přes Znojmo do Prahy. Na základě skic, jež Hollar v Praze pořídil, vytvořil později tuto kresbu. Po letech pak skici použil pro další předlohy k realizaci grafického listu Velkého pohledu na Prahu, který vyšel až v Antverpách v roce 1649 a byl poté zařazen do Merianovy Topographie (P 880, NH 1037). S pražskou kresbou má grafika mnoho společného, ale díla se také navzájem v mnohém liší. Ze svahu hory Petřín pozoruje skupina výletníků panoráma Prahy. Vlevo je vidět Strahovský klášter a napravo Pražský hrad s vyčnívající věží gotického chrámu sv. Víta a se dvěma věžemi chrámu sv. Jiří. Pod hradem pak Malá Strana se špicemi věží kláštera johanitů, kterou spojuje gotický Kamenný (dnes Karlův) most přes řeku Vltavu se Starým a Novým Městem pražským. V místě Staroměstského náměstí lze dobře rozeznat věže gotického Týnského chrámu. Hollar si pro lepší čitelnost scény terén místa upravil, což lze v jeho vedutách pozorovat poměrně často. Pohled na město je tedy komponovaný a nelze jej ve skutečnosti z daného místa vidět, přestože působí přirozeně. Na to již upozornil například Vladimír Denkstein, jenž si všiml prodloužení Hladové zdi, jímž si kreslíř napomohl k ucelení veduty (Denkstein 1978, s. 50). Signatura napsaná u postavy jednoho z kavalírů, studujícího mapu, vedla někdy k domněnkám, že jde o jakýsi autoportrét umělce. Není to zcela vyloučené, ale v tom případě by se Hollar zobrazil spíše při kreslení a s tužkou v ruce. Repusoár doplněný vlevo zbořeninou a v pravé části rozeklaným stromem připomíná styl Matthaea Meriana, jenž ostatně tento pohled později použil pro grafický list (viz výše).
Alena Volrábová 2020