Název | Pohled na Znojmo |
---|---|
Datování | 1636 |
Provenience | Hollareum |
Způsob nabytí | převzato z Národního muzea v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31213 |
Katalogové číslo | 30 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | Znaim |
Rozměry |
výška 103 mm / šířka 273 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Arundelova výprava doputovala také do Lince, kde se diplomat poprvé krátce sešel s císařem a kde Hollar využil času k několika kresbám Lince a okolí (Volrábová 2017, kat. č. II/90–93). Poté členové výpravy dopluli do Vídně, odkud se 1. července vydali po souši do Prahy. Na Moravě se zastavili ve Znojmě, kde viděli mnoho pěkných malovaných domů (Springell 1963, s. 69, pozn. 119), jak zaznamenal William Crowne. Na Hollarově kresbě vévodí městu obehnanému hradbami dvě dominanty – gotický kostel sv. Mikuláše a vlevo od něj renesanční kaple sv. Václava. Repusoár tentokrát nezabírá vodní plocha, ale tvoří jej zvlněný terén, kolorovaný nezvykle tmavě zeleně. Otázkou zatím zůstává, zda je toto kolorování původní. Kresba vznikla podle předlohy, kterou posléze použil také Matthäus Merian st. pro mědiryt vydaný v Topographia Bohemiae (NH 2692) v roce 1650. Kresby, jež se nám z Arundelovy cesty zachovaly, totiž nebyly určeny k přenosu do grafické podoby. Obě finální díla – jak propracovaná kolorovaná kresba, tak grafika – tedy měla společnou předlohu, podle níž následně vznikala.
Alena Volrábová 2020