Název | Kostýmní studie ženy |
---|---|
Datování | kolem 1635 |
Provenience | sbírka Vojtěcha Lanny; Hollareum |
Způsob nabytí | převzato z Národního muzea v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31219 |
Katalogové číslo | 11 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Rozměry |
výška 217 mm / šířka 117 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Práci na pomezí miniatury a kresby připsal Hollarovi Eugène Dostál již v roce 1624, zřejmě právem. Nemáme mnoho srovnávacího materiálu pro Hollarovy práce krycími barvami, ale odpovídá celkový styl díla, včetně pozornosti, kterou autor věnuje ušlechtilým materiálům oblečení, a citlivých linií zvláště v obličeji, vlasech a partiích krajek, jakož i poněkud strnulý postoj modelu. Ženské postavy provedené krycími barvami uchovává Britské museum (inv. č. SL 5214.3, SL,5214.4), ale jejich volnější rukopis odpovídá pozdějšímu datu vzniku. Zájem o ženské kostýmy je zjevný zejména z Hollarova grafického díla. Tento příklad nepochybně vznikl v Německu, protože – jak se uvádí v katalogu z výstavy v Münsteru (viz literatura) – zvláštní kožešinová pokrývka hlavy zvaná Fellken byla typická pro módu ve Vestfálsku. Může tedy jít o plod umělcova cestování po severu Německa, během něhož pořídil několik vedut právě z Vestfálska. Protože jde o zimní oděv, podporuje to naši domněnku, že tuto cestu podnikl někdy koncem roku, kdy už bylo chladno. Fellken byl však rozšířen i mimo oblast Vestfálska, jak lze také vidět na některých pohledech na německá města již v sérii Civitates orbis terrarum.
Alena Volrábová 2020