Město a pevnost Tanger

(13. 7. 1607 – 25. 3. 1677)
Název Město a pevnost Tanger
Název zadní strany Pohled z Bowling Green
Datování 1669
Provenience Sir Bruce Ingram (Lugt 1405); Theodore Besterman
Způsob nabytí zakoupeno ze soukromé sbírky v roce 2020
Inventární číslo K 68283
Katalogové číslo 34
Tematický celek Kresby Václava Hollara
Sbírka Sbírka grafiky a kresby
Druh uměleckého díla kresba
Nápis Town & Fort, Tangier
Rozměry
výška 194 mm / šířka 622 mm
Materiál
Technika
Technika zadní strany
Literatura
  • Kat. Manchester 1963, kat. č. D101
    F. G. Grossmann, Wenceslaus Hollar 1607–1677, Drawings, Paintings, Etchings, kat., City Art Gallery, Manchester 1963.
  • Springell 1964, obr. 26
    Francis C. Springell, Unpublished Drawings of Tangier by Wenceslaus Hollar, The Burlington Magazine CVI, 1964, č. 731, s. 69‒74.
  • Volrábová 2017, kat. č. A.III/32
    Alena Volrábová, Václav Hollar (1607–1677): kresby. Soupisový katalog, Národní galerie v Praze, Praha 2017.

Když se Václav Hollar v roce 1652 vrátil z osmiletého antverpského pobytu zpět do Anglie, živil se zejména knižními ilustracemi. Připravoval sice například ambiciózní projekt vytvoření plánu Londýna, ale ten mu zhatily nešťastné události, jako londýnský mor v roce 1665 a hned rok poté velký požár Londýna. Pak ztratil plán města smysl. Ale ještě v roce 1669 absolvoval Hollar svou poslední velkou cestu, která jej zavedla až do marockého města Tanger. Šlo o zdokumentování pevnosti, kterou získal anglický král Karel II. věnem své ženy, Kateřiny z Braganzy. Z umělcova dvouměsíčního tangerského pobytu známe dnes třicet kreseb, jež se svým velkorysým uměleckým projevem i značnými rozměry vymykají jeho dosavadnímu uměleckému projevu. Jde o jedno z Hollarových vrcholných období. Pohled na město a pevnost Tanger je výjimečný i v rámci tangerské kolekce kreseb, a to kreslířskou technikou a způsobem zachycení města. Kresby z tangerské série provedené perem hnědě na tužkové podkresbě bychom nalezli pouze v Huntington Library v Los Angeles (Volrábová 2017, kat. č. VI/21, 22). Avšak zejména pohled z výšky na budovy uvnitř města je v rámci cyklu tangerských kreseb ojedinělý. V grafickém provedení Hollar scenérii rozdělil na dva pohledy, které vyšly v jednotlivých listech (P 1192 a P 1195) v roce 1673.

Alena Volrábová 2021