Název | Pohled na Orléans |
---|---|
Název zadní strany | Orléans |
Datování | 2. polovina 17. století |
Provenience | Hollareum |
Způsob nabytí | převedeno z Národního muzea v roce 1949 |
Inventární číslo | K 31205 |
Katalogové číslo | 46 |
Tematický celek | Kresby Václava Hollara |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | kresba |
Nápis | Orléans; další nečitelné |
Rozměry |
výška 96 mm / šířka 174 mm
|
Materiál | |
Technika |
|
Technika zadní strany |
|
Literatura |
Již Franz Sprinzels v roce 1938 odmítl Hollarovo autorství oboustranného listu s pohledy na Orléans (viz literatura). K tomuto názoru nás vede více důvodů, z nichž jedním je prostý fakt, že Hollar Francii pravděpodobně nikdy nenavštívil; v každém případě od něj neznáme žádné dílo s francouzským námětem. Dále je to použití pergamenu jako podložky, i když také Hollar na něj velmi výjimečně kreslil. Nakonec je to vlastní stylová analýza – Hollarovým pracím kresba neodpovídá.
Václavu Hollarovi bývají připisovány mnohé veduty ze 17. století provedené drobnopisem. On však nebyl v té době jediným umělcem, který tvořil v malých formátech; také někteří francouzští umělci se jimi zabývali. Naposledy byla tato kresba publikována jako dílo žáka Israela Silvestra (Volrábová in: Kat. Praha 2007), jenž byl autorem řady vedut, které jsou svým charakterem velmi podobné Hollarovým, i když formátem jsou zpravidla větší. Kresba pohledu na Orléans nicméně stylem a rukopisem zcela odpovídá kresbám francouzského vedutisty Louise de Lincler. Jeho práce lze nalézt ve sbírkách různých významných muzeí, jako například v British Museum, Rijksmuseum Amsterdam, Morgan Library and Museum v New Yorku a jinde. Většina Linclerových kreseb z těchto institucí byla mnohdy původně připisována také Václavu Hollarovi nebo Israelu Silvestremu, či dalšímu z významných tvůrců vedut malých formátů Jorisu Hoefnagelovi. Srovnáním s řadou z nich – zejména s kresbou pohledu na Blois z British Museum (inv. č. 1910,0212.108), která je naší blízká v několika ohledech, můžeme Louisi de Lincler připsat i pohledy na Orléans. Dlužno dodat, že o jejich autorovi je dnes zatím známo jen velmi málo. S jistotou o něm snad lze říci jen to, že byl činný ve Francii v 17. století.
Alena Volrábová 2021