Název | Portrét infantky Marie Anny |
---|---|
Místo vzniku | Madrid nebo Neapol |
Datování | 1628 – 1630 |
Provenience | Thunovská sbírka, Praha; zámek Děčín; zámek Jílové u Děčína; (?) 1646–1945 |
Původní umístění | zámek Jílové u Děčína |
Způsob nabytí | získáno v roce 1946 z Fondu národní obnovy |
Inventární číslo | DO 4984 |
Předchozí inventární čísla | Z 2346 |
Katalogové číslo | 27 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Přípis | Na zadní straně napínacího rámu je kulaté razítko s textem „Radioodbor ONV Děčín“ a papírový štítek s perem psaným číslem „47. (1930)“, vztahujícím se pravděpodobně k stěhování části sbírky ze zámku Děčín do zámku Jílové u Děčína. |
Rozměry |
bez rámu: výška 201 cm / šířka 108 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Tato podobizna je variantou obrazu ze Staatliche Museen zu Berlin (inv. č. 413c) připisovaného Velázquezově dílně. Východiskem berlínského i pražského obrazu, stejně tak jako dalších replik (córdobská sbírka ve Vianově), je Podobizna infantky Marie Anny v poprsí z Museo del Prado v Madridu (inv. č. P 001187). Pražský obraz lze nejen přesně identifikovat, ale i časově zařadit do doby kolem roku 1630, pokud ne přímo do období infantčina pobytu v Neapoli ve druhé polovině roku 1630 (Bardi–Asturias 1970, s. 84). V tom případě by malba byla ztotožněna s exemplářem, který vznikl při její cestě do Vídně, a to v ateliéru Jusepe de Ribery, ve dnech 13. srpna až 18. prosince 1630. Kompoziční rozvrh a postoj portrétované infantky vycházející ze španělského dvorního portrétu 16. století – umocněný mohutnou plastičností horní poloviny těla a současně značnou plošností velkých sukní – dovolují, přihlédneme-li rovněž k charakteristické škále zemitých tónů, poměrně volnému, i když pečlivému rukopisu a především k existujícímu prototypu této Velázquezovy podobizny, jednoznačně zařadit obraz do dílny mladého Velázqueze, pravděpodobně s účastí umělce pracujícího ještě kolem roku 1630 ve starším plošném pojetí.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020