Název | Ukřižovaný Kristus |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 17. století |
Provenience | sbírka Jindřicha Bělohříbka, zámek Vinoř, před 1946 |
Původní umístění | zámek Vinoř |
Způsob nabytí | získáno v roce 1946 |
Inventární číslo | P 5895 |
Předchozí inventární čísla | DP 990 |
Katalogové číslo | 47 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 705 mm / šířka 645 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Pravděpodobně běžný závěsný kříž zachycuje Kristovy paže přibité na břevno kříže, zatímco nohy jsou přibity jedním hřebem (což bylo v době po roce 1600 diskutovaným problémem; u Velázqueze najdeme na nohou hřeby dva). Rouška je komponována tak, že její uzel umístěný na boku je jediným zjevným dekorativním detailem. Zobrazení Kristových ran při mučení, například proužky krve na rukou, na hrudi i nohou, poukazují na španělský realismus; španělská polychromie estofado je patrná v záhybech látky.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020