Název | Pieta |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 17. století |
Provenience | sbírka Jindřicha Bělohříbka, zámek Vinoř, před 1946; Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 1946–1949 |
Původní umístění | Uměleckoprůmyslové museum v Praze |
Způsob nabytí | získáno v roce 1949 (převodem z Uměleckoprůmyslového musea v Praze) |
Inventární číslo | P 5721 |
Katalogové číslo | 44 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 330 mm / šířka 252 mm / Hloubka 180 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Ikonografické řešení sošky bylo nepochybně vyvoláno vzdálenou ozvěnou Michelangelovy Piety. Spodní část podstavce je přibita dodatečně a přizpůsobena původnímu podstavci hrubými tahy dláta. Inkarnát obou postav je lesklý; u Marie je bělavě růžový, zatímco Kristův přechází do šedavého tónu. Polychromie Mariina oděvu je provedena technikou estofado, na níž se uplatňuje proškrabávání čárkováním, tečkováním i kroužkováním. Zlato podkladu prostupuje a zvyšuje podstatně barevnost celé plastiky; oči má Madona skleněné. Pieta je komponována do pyramidovitého bloku, poměrně jednolitého a uzavřeného, což zdůrazňuje i nepřerušovanost obrysových kontur a linií. Princip sevřenosti umocňují téměř symetricky postavené nohy obou postav. Tělo Krista se zdvihá ze soklu v ladné, prostorem vedené vlnité křivce sledující tvar vypjatého oblouku, a obdobně i Mariino tělo, jehož křivka je dána natočením nohou, trupu i hlavy. Záhyby jsou povětšinou nehluboké, široce rozvinuté, nepronikají příliš do bloku plastiky. Tělo Krista je modelováno naprosto realisticky, sleduje do posledního detailu anatomické proporce. Psychologie tváře Madony vyjadřuje spíše bolest zažitou než dávanou najevo expresivně; umírněnost výrazu charakterizuje sousoší jako celek. Plastika vznikala pravděpodobně podle grafické předlohy, protože takřka totožné kompozice najdeme i v českém sochařství. Polychromie estofado zařazuje jednoznačně řezbu do španělského sochařství. Psychologie utlumené bolesti, vyváženost, uzavřenost a vyrovnanost kompozice i nehluboká řezba poměrně ladných záhybů jsou dědictvím 16. století, avšak celkové vyznění i použití skleněných očí Panny Marie posouvají vznik piety do 17. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020