Název | Antependium s veraikonem |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | 17. století |
Provenience | sbírka Karla Chaury, Praha, před 1926 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1926 |
Inventární číslo | P 231 |
Katalogové číslo | 43 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Přípis | Na zadní straně reliéfu dole uprostřed je papírový štítek Státní galerie s číslem „St. 301“ a papírový štítek s číslem Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění a Státní sbírky starého umění „OP 1910“. |
Rozměry |
výška 82 cm / šířka 118 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Plochý reliéf s Kristovou tváří na roušce – veraikonem – je spíše řemeslnou prací, která vznikla jako architektonická výplň. Po stranách jej ohraničují pilastry zdobené rosetami, které jsou doplněny zalamovaným nízkým kladím a římsou lemovanou vejcovou kymou. Vlastní rám je zdoben listovcem a perlovcem. Kolorit spočívá v teplé harmonii barev: zlata, běloby podbarvené podkladovým zlatem, červeně, tmavé hnědi a černě. Inkarnát tváře je růžový, vlasy, vousy a oči temně hnědé. Polychromie je provedena na plátkovém zlatě, řídce pokládaném na bolusový podklad, takže vytváří nepravidelný ornament. Lazurní běloba roušky je proškrabávána na zlatý podklad vlnovkami propojenými do čtvercových vzorů. Jde tedy o typickou španělskou techniku (estofado). Vzhledem k rozměrům odpovídajícím stolu a poničené spodní části lze usoudit, že jde o antependium oltáře. Řezba velmi nízkého reliéfu plně přejímá dekorativní funkci a začlenění do rámu a nepokouší se příliš o samostatný umělecký účin. Reliéf vychází sice z renesančního tvarosloví, a proto byl nejprve zařazen do 16. století, ale vzhledem k uplatnění motivu roset, které nacházíme u několika prací druhé poloviny 17. století, je pravděpodobnější, že jde o práci vzniklou na počátku 17. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020