Název | Klečící Panna Marie |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | přelom 16. a 17. století |
Provenience | sbírka Richarda Pfefferkorna, před 1962 (dílo deponováno v Národní galerii Praha v letech 1962–1972) |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1972 |
Inventární číslo | P 6126 |
Katalogové číslo | 42 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 60 cm / šířka 30 cm / Hloubka 59 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Socha Klečící madony byla doposud připisována neznámému jihoevropskému mistrovi z doby kolem roku 1600 na základě celkového manýristického vyznění a lámané, ale nehluboko modelované draperie šatu madony, jejíž zpracování prozrazuje určitý schematismus. Soška nebyla určitě koncipována samostatně, ale jako součást vícefigurální scény. V úvahu přichází Zvěstování anebo Adorace. Protože jsou však prsty levé ruky uraženy, nemůžeme jednoznačně stanovit, čeho se dotýkaly. Ve většině Zvěstování klečí Marie na klekátku a současně obrací hlavu k andělu, z toho důvodu se jeví pravděpodobnější varianta druhá, kdy Maria klečí u malého Ježíška. Figura Panny Marie, oděné v prostém šatě staženém u pasu a s otevřeným límcem, jeví znaky kvalitního uchopení anatomických proporcí, gestikulace i úklonu hlavy, lemované kadeřemi vlasů zahalených v roušce. Převažuje střízlivá barevnost; zbytky polychromie estofado směřují tuto sochu do španělského sochařství.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2000