| Název | Svatý Tomáš Akvinský |
|---|---|
| Místo vzniku | Španělsko |
| Datování | 1550 – 1600 |
| Provenience | aukční dům Heinricha Ephrona, Vídeň, 1924 |
| Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1924 |
| Inventární číslo | P 211 |
| Katalogové číslo | 38 |
| Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
| Sbírka | Sbírka starého umění |
| Druh uměleckého díla | socha |
| Přípis | Na spodní straně podstavce je papírový štítek s číslem Obrazárny Společnosti vlasteneckých přátel umění: „OP 1827“. |
| Popis | Polopostava světce drží v levé ruce (jejíž palec chybí) knihu, zatímco pravou na ní přidržuje kalich. Oválnou hlavu portrétních rysů lemuje proužek vlasů široké tonzury. Inkarnát je bělavě okrový, oči a vlasy jsou malovány nepříliš výraznou hnědí. Polychromie šatu je provedena typickou španělskou technikou proškrabávání zvanou estofado. Černé dominikánské roucho je zdobeno bohatými ornamentálními motivy, počínaje kombinací čtverců s liliovými květy (kapuce) až po rozviliny (plášť) a kroužkování (rub). Alba, která je pokryta lazurní bělobou, je rovněž proškrabávaná. Na prsou zeje otvor pro relikviářovou schránku, od níž vede na obě strany řada prohlubní po vylámaných drahokamech. |
| Rozměry |
výška 750 mm / šířka 600 mm / Hloubka 425 mm
|
| Materiál | |
| Technika | |
| Literatura | |
| Prameny |
Statické a symetrické formy relikviářové plastiky dovolují datovat dílo do druhé poloviny 16. století. Pyramidálně vršené hmoty se symetrií narušenou jen atributy, realismus řezby rukou a poněkud rozložitého obličeje výrazných portrétních rysů, stejně jako nehluboké a poměrně hranaté záhyby na plášti splývajícím přes ramena, potvrzují spolu s polychromií estofado bezpečně příslušnost ke španělské škole konce 16. století. Forma postavy jako relikviáře zasazeného do nízkého plochého podstavce a symetrická kompozice přibližují pražskou bustu relikviářové polopostavě sv. Lucie z oltáře této světice v kostele v Ambelu (Zaragoza). Na základě této analogie lze soudit, že pražská plastika sloužila rovněž jako hlavní relikviář na retáblu zasvěceném sv. Tomáši Akvinskému, pravděpodobně v aragonské nebo kastilské oblasti.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020