Název | Svatý Petr na katedře |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko |
Datování | kolem 1550 |
Provenience | sbírka Jindřicha Bělohříbka, zámek Vinoř, před 1946 |
Původní umístění | zámek Vinoř |
Způsob nabytí | získáno v roce 1946 |
Inventární číslo | P 5888 |
Předchozí inventární čísla | D 98 |
Katalogové číslo | 36 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Značeno | kladí v horní části opěradla: nápis |
Nápis | TVE RES (SIC) PETRVS ET SUPER HANC PETRAM… |
Popis | Světec sedí na širokém trůně s pravicí zdviženou v kazatelském gestu a s otevřenou knihou na levém koleně. Jeho úzká oválná tvář je lemována krátkou prošedivělou bradkou a kadeřemi vlasů. Oděn je v pontifikálním bohoslužebném rouchu: pluviálu a albě i s doplňky (rukavice a střevíc). Takto bývá sv. Petr často zobrazován na Iberském poloostrově již od gotiky, a především v době kolem tridentského koncilu. Boční opěradla trůnu, lemovaná iónskými polosloupy, přecházejí mohutnou volutou do zadního opěradla. Křeslo končí ve výši Petrových očí. Odtud vybíhají sloupky, nesoucí kladí se zlatým shora uvedeným nápisem „TVE RES (SIC) PETRVS ET SUPER HANC PETRAM…“ (Mt. 16,18), ovšem pošpanělštěným: „Tu es Petrus et super hanc petram ædificabo ecclesiam meam“, tedy „Ty jsi Petr (tj. skála), a na té skále zbuduji svou církev“. |
Rozměry |
výška 1040 mm / šířka 750 mm / Hloubka 395 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Plastika se vyznačuje živou barevností umocněnou zlatými odlesky podkladu. Pluviál (jehož rub je nověji přemalován) napodobuje červený brokát, kolem krku je pak imitována průhlednost drahokamů červené a zelené barvy. Lazurní běloba na albě je proškrabávána dekorativními osmilístkovými květy v kombinaci s dlouhými vlnitými čarami. Na podnoži jsou také patrny přemalby. Barevná kombinace zelené, zelenomodré, černé, červené i bílé na zlatém podkladu, který slouží jednak jako jednotící barevný prvek a jednak otepluje kolorit a svou třpytivostí oživuje barvy, je spolu s typickou technikou proškrabávání (estofado) výslovně španělská. Technická stránka jednoznačně klade vznik plastiky do Španělska 16. století. Utvrzují to i další rysy: důstojnost a ušlechtilost proporcí obličeje, jež dodávají pohublé tváři, tak charakteristické pro španělskou plastiku, silně duchovní, pateticko-visionářské vyznění, k němuž přispívají i trochu bolestně pootevřená ústa a zdůrazněné vysedlé lícní kosti. Pluviál, který se vine z ramen kolem levé ruky přes kolena a nohy na zem, opisuje dynamickou křivku. Až na hluboký záhyb mezi koleny je plastika pojednána v mělkých záhybech zdůrazňujících klid a rovnováhu, vystavěnou na nepatrném kontrapostu. Ze symetrie trůnu se vymyká jen pozdvižená pravá paže světce, která vyvažuje soustředění hmot na jeho levém koleně (kniha a ruka) a jeho lehce nakloněnou hlavu. Mírný sklon těla vyrovnává protichůdná diagonála nohou. Hmota figury je kompaktní, důraz je položen na čistotu objemů, jež jsou svrchovaně zvládnuty (s výjimkou záhybu mezi koleny). Připsání španělskému řezbáři 16. století, na něž jednoznačně poukazuje technika polychromie estofado, je dále potvrzeno statickým pojetím kompozice a uzavřeností řezby, která nerozrušuje příliš povrch plastiky, i vizionářským vyzněním tváře. Silně patetické vyznění gest a typologie obličeje vedou do okruhu sochaře Piera Picarta, jenž působil na severu Španělska (zejména v Navaře).
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020