Název | Kataoka Gadó II. (二代目片岡我童) jako Nuregami Čógoró (ぬれ髪長五郎) |
---|---|
Místo vzniku | Ósaka; Japonsko |
Cyklus | Zrcadlo věrných zápasníků sumó (忠孝関取鏡) Čúkó sekitori kagami |
Datování | 1848 |
Původní umístění | sbírka Joe Hlouchy |
Způsob nabytí | převedeno z Grafické sbírky NGP v roce 1943 |
Inventární číslo | Vm 259 |
Předchozí inventární čísla | shodné s Vm 1702 |
Katalogové číslo | 118 |
Tematický celek | Ósacký a kjótský dřevořez |
Sbírka | Sbírka umění Asie |
Druh uměleckého díla | grafika |
Hra | Zrcadlo věrných zápasníků sumó; 忠孝関取鏡; Čúkó sekitori kagami |
Značeno | vpravo nahoře: Hirosada |
Pečetě | hori Učitora (ホリ内寅) = vyřezal Učitora |
Popis | Série Zrcadlo věrných zápasníků sumó (忠孝関取鏡 Čúkó sekitori kagami) je neobvyklá a vzácná, Hirosada v ní zachytil hvězdy divadla kabuki i známé zápasníky sumó. Podobné portrétní série byly z velké části vyvolány šógunátními edikty, které zakazovaly zobrazování scén z her kabuki. Proto se tyto portréty zřejmě obecně obchodovaly jako portréty zápasníků sumó, veřejnost je ale přesto byla schopna identifikovat jako portréty herecké. Roger Keyes o sérii Zrcadlo věrných zápasníků sumó (忠孝関取鏡 Čúkó sekitori kagami) uvádí: „Ačkoli většina Hirosadových tisků je připomínkou konkrétních představení kabuki, Zrcadlo věrných zápasníků sumó (The Mirror of Wrestlers) zobrazuje přední herce ósackých scén v různých hrách, a to prostřednictvím smyšlených aranžmá. (…) Hirosada zde nebyl omezen narativním kontextem, a proto se mohl volněji než jindy soustředit na mělkost a omezenost prostoru, do kterého obvykle v daném období umísťoval své figury. Jména postav jsou umístěna do kartuše tošidama, emblému užívaného Kunisadou a jinými členy tiskařské školy Utagawa. Tato kartuš se na Hirosadových tiscích objevuje pouze mezi pátým a osmým měsícem roku 1848.“[1] V pravé části listu je vidět výraznou masu zápasníkova (hercova) těla, která kontrastuje s křehkou hmotou zástěny v levé části listu. Jde o výjimečný ósacký tisk ze vzácné série. [1] Roger S. Keyes, Hirosada: Osaka Printmaker (Long Beach: California State University Art Museum, 1984), 58 a 83. |
Rozměry |
výška 249 mm / šířka 176 mm
|
Materiál | |
Technika |