Název | Trůnící Panna Marie s dítětem |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko – Navarra |
Datování | první polovina 14. století |
Provenience | sbírka Františka Ferdinanda d’Este (1863–1914), zámek Konopiště, před 1914; zámek Konopiště a později státní zámek Konopiště, 1914−1942 |
Původní umístění | státní zámek Konopiště |
Způsob nabytí | získáno v roce 1942 |
Inventární číslo | P 5553 |
Předchozí inventární čísla | DP 159 |
Katalogové číslo | 34 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Popis | Barevnost je v celku ovládána jednolitou souvislou zlatou a stříbrnou novější polychromií, která není vytvořena z plátkového, ale z práškového kovu. Několik oprýskaných míst odhaluje starší živou polychromii. Do souzvuku růžově okrového inkarnátu, zlaté (koruna a plášť, lem kolem krku) a stříbrné (spodní šat Madony i děcka) barvy zaznívají výrazně černé oči, s čímž kontrastuje červeň rukávů a modř rubu patrná v záhybech. Není vyloučena ani poměrně novodobá vrstva. Je známo, že polychromie starých madon románských i gotických byla mnohdy obnovována, převážně v 16. až 18. století (srov. například Madonu ze Santa Coloma v Andoře, asi z 12. století, El arte románico, Barcelona – Santiago de Compostela 1971, č. kat. 246). Také podstavec je pravděpodobně novější, protože nemá ani polychromii, jež celou plastiku charakterizuje. |
Rozměry |
výška 820 mm / šířka 325 mm / Hloubka 270 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Trůnící Panna Marie s dítětem se blíží prototypu madony Andra Mari. Její výrazová síla vychází z románských madon, například z Trůnící madony ze Santa Coloma, kde Madona vyniká hrubou drsností. Výraz pražské sochy i její celkové provedení jsou rustikální, takže není snadné stanovit její dataci. O starším východisku svědčí též typ uzavřeného dekoltu. Pouze uvolnění v záhybech pláště ukazuje na vzrůstající roli gotických principů z konce 13. století, které jsou obdobou severošpanělských dřevořezeb 14. století. Formy jsou statické a frontální, charakter přísně hieratický. Hrubost, ba neumělost modelace záhybů, i když zachovává obvyklé obrysové členění, svědčí o chabém školení řezbáře. Svou rustikálností a primitivností výrazu se pražská madona blíží též aragonské Sedící madoně z barcelonského Muzea Frederica Marése (inv. č. MFM 788), pocházející z konce 14. století. Podobnou, ale formálně jednodušeji řešenou plastiku, označenou jako katalánskou, najdeme i v expozici Národního muzea v Krakově. Tato rustikalizace se projevuje na nesčetných případech a souvisí se známou skutečností, že ve Španělsku bylo sochařství produktem sociálním a vedoucí složkou kulturního života byla vždy (až dodnes) lidová (převážně náboženská) bratrstva. Další formální obdoby lze hledat mj. na madonách ze 13. století z Muzea katalánského umění v Barceloně, jsou však umělecky i slohově vyspělejší; na Madoně z Lapuebly (Santa María de Asa) či na Madoně v Santa María de Moreda v Yécoře, kde však šat naznačuje 14. století. Vzhledem k tomu, že rustikalizující forma lapuebelské madony je zjevnější a její vznik je kladen do konce 13. až začátku 14. století (podobně jako je do 14. století datována i Madona z Moredy, která má však již výstřih ve tvaru V), lze klást vznik pražské plastiky do 14. století a dílo připisovat anonymnímu severošpanělskému řezbáři přelomu 13. a 14. století, přibližujícímu se lidovému pojetí.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020