Název | Trůnící Panna Marie s dítětem |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko – Navarra |
Datování | kolem 1300 |
Provenience | aukční dům Heinricha Ephrona, Vídeň, 1924 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1924 |
Inventární číslo | P 216 |
Katalogové číslo | 33 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Rozměry |
výška 880 mm / šířka 340 mm / Hloubka 235 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura | |
Prameny |
Pražská socha kompozičně a ikonograficky odpovídá ikonografickému typu vytvořenému ve Francii již v době románské. Odráží však nové, gotické kompoziční schéma, které se po Evropě velmi rychle rozšířilo z Île de France, pravděpodobně prostřednictvím slonovinových řezeb. Podle Augusta L. Mayera (1960, s. 92) lze za takovýto francouzský prototyp, šířící se ve Španělsku, považovat pravděpodobně francouzskou madonu v Seminárním muzeu v Léridě. Souhrnem detailů se však řezba shoduje více s madonou hojně rozšířenou ve španělské Navaře pod názvem Andra Mari (baskicky Zdrávas Maria), jejíž východisko je v portálové plastice španělských katedrál, ovlivněných francouzským pojetím. K tomuto typu se hlásí Madona z kostela v Begoñi (Begoñako Ama) v Bilbau. Podle Georga Weise (1927, s. 82–83) je konkrétním příkladem francouzského vlivu na portálovou plastiku v baskických provinciích Madona v katedrále ve Vitorii. Montserrat Blanch (1972, s. 225) udává v obdobných souvislostech Madonu s děckem na tympanonu kostela Santa María la Real v Olite (Navarra), datovanou kolem roku 1300. Četné obdoby těchto madon nacházíme nejen v Navaře, zvláště u Madon z Artajony a Mirandy de Arga, ale i v kastilské části Španělska. V této oblasti najdeme in situ tento typ plastiky (vysoký 147 cm) ve farním kostele Narození naší paní v Cornudille u Burgosu. Varianta, která se svou kompozicí blíží pražskému exempláři nejvíce, pak pochází z cisterciáckého kláštera ve Villamayor de los Montes. Řadu dalších příbuzných madon lze najít v Arizaletě a v Sos del Rey Católico, a především v Muzeu Frederica Marése v Barceloně, kde ovšem jejich původ není vždy doložen. Shoda s nejméně třiceti obdobnými madonami typu Andra Mari, spolu s typickým, výlučně španělským prvkem dvojité šňůry kolem krku ve tvaru V, dovoluje připsat pražskou sochu severošpanělskému, přesněji navarrskému či kastilskému řezbáři. Nejpatrnější shody jeví pražský exemplář s madonou v kostele Cerco v Artajoně (Navarra). Prvky oděvu současně dovolují datovat pražské dílo na přelom 13. a 14. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2000