Název | Truchlící Panna Marie z Kalvárie |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko nebo Nizozemí |
Datování | konec 15. století |
Provenience | aukční dům Václava Hořejše, Praha, 1939 |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1939 |
Inventární číslo | P 401 |
Katalogové číslo | 32 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Přípis | Na zadní straně sochy je papírový štítek s perem psaným číslem „732“. |
Rozměry |
výška 1295 mm / šířka 470 mm / Hloubka 400 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Dřevořezba kdysi tvořila součást Ukřižování jako protipól sv. Jana stojícího pod křížem. Vynikající modelace je dotažena dokonalým zvládnutím řezbářské techniky v rámci pozdně gotického názoru, silně ovlivněného vlámským pojetím. Prohnutí postavy do formy S, jehož je dosaženo přesunutím váhy těla na levou nohu, vytváří hybnou siluetu a je výrazem mezinárodního manýrismu vlámského ražení. Stejně jako v malbě, i v plastice nacházely expresivní formy vlámské gotiky rozsáhlé pole působnosti a vlivu pro svůj rozvoj, a to především koncem 15. století. Technika polychromie estofado jednoznačně zařazuje tuto plastiku do Španělska, avšak formální pojetí je zcela vlámské. Teple tónovaná vzdušná polychromie je místy oprýskaná, ale přesto je původní kolorit dobře zachován: rouška i plášť jsou bílé, lazurní bělobou prosvítá zlato, což vytváří charakteristický teple nažloutlý tón, umocněný ještě odleskem proškrabaných míst kolem malovaných květinových dekorativních vzorů. Přes obecné shody nedovoluje mnoho odlišností vztahovat pražskou plastiku k dílu žádného známého umělce či ke konkrétním pracím. Vlámsky, burgundsky a nizozemsky, nebo dokonce porýnsky orientovaný styl v sochařství se oživoval s lokálním zabarvením na celém Iberském poloostrově, zvláště v aragonském prostředí. Proto lze prozatím vyslovit následující závěry: buď jde o řezbu provedenou španělským, ale vlámsky školeným umělcem, nebo o práci vlámského umělce působícího ve Španělsku, eventuálně o dílo přivezené z Flander a ve Španělsku později – v 16. století, jak naznačuje úprava povrchu – jen polychromované.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020