Název | Polopostava světce |
---|---|
Místo vzniku | Španělsko – Andalusie |
Datování | 2. polovina 17. století |
Provenience | sbírka Hermíny Srbové (1866–1950), před 1938; Uměleckoprůmyslové museum v Praze, 1938–1950 |
Původní umístění | Uměleckoprůmyslové museum v Praze |
Způsob nabytí | získáno v roce 1950 (převedeno z Uměleckoprůmyslového musea v Praze) |
Inventární číslo | P 5203 |
Předchozí inventární čísla | DP 1147, Z 4650 |
Katalogové číslo | 30 |
Tematický celek | Španělské malířství a sochařství 13.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | socha |
Přípis | Na spodní straně základny je perem napsané číslo „Z CXXXVI / 2548“ vztahující se k inventáři sbírky Hermíny Srbové. |
Rozměry |
výška 570 mm / šířka 490 mm / Hloubka 205 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Výtvarného účinku díla je dosaženo střídmostí řezby nepřipouštějící zbytečné efekty. Od krku po pás kryje plastiku dalmatika z původní sametové látky, zdobené bohatými vzory a zlatem vyšívanými obrubami. Pod látkou je tělo opatřeno hrubým bílým nátěrem. Plastika je vlastně torzem, jak nasvědčuje řez v pase a pahýly rukou, což také vypovídá o tom, že socha byla často přemisťována a asi tedy používána pro procesí, popř. jiné náboženské úkony. Tomu též odpovídá velké množství hřebů natlučených v temeni hlavy (sloužících zřejmě k upevnění stability). Na temeni hlavy je přibita také kovová svorka s otvorem, pravděpodobně pro nasazení kovové svatozáře. Polychromie inkarnátu, který je vysokého lesku a je malířsky zpracovaný, poukazuje na jihošpanělskou, andaluskou oblast. Největší formální a stylistickou příbuznost je možné najít s dílem rodiny Morů z Granady, od jejichž členů je známa řada podobných plastik, především znázorňujících Jana z Boha (v kostele tomuto světci zasvěceném v Granadě a jinde), zakladatele řádu milosrdných bratří. Typologicky lze vysledovat vývojovou linii pražské plastiky již od plastiky sv. Bruna, díla zakladatele sevillské školy (andaluské) Juana Martíneze Montañése z jeho realistického období (Muzeum výtvarného umění v Seville), od něhož tento typ kolem poloviny 17. století převzali Pedro de Mena (1628–1688) a José de Mora (1642–1724). Vzhledem k tomu, že nelze prozatím prohloubit analýzu nedostupného komparačního materiálu, je nutno omezit se na připsání andaluskému řezbáři druhé poloviny 17. století.
Martina Jandlová (Štěpánek 2019 – kráceno) 2020