Název | Lukrécie |
---|---|
Místo vzniku | Parma; Itálie |
Stav | II. |
Datování | 1543 – 1544 |
Inventární číslo | R 158196 |
Tematický celek | Manýristická grafika |
Sbírka | Sbírka grafiky a kresby |
Druh uměleckého díla | grafika |
Značeno | vlevo v obraze, dole, vlevo dole |
Nápis | E[NEA]. V[ICO]. / FRAN[CESCO]. PAR[MIGIANINO]. / INVENTOR Mentre’ che m’apri ferro, il casto Petto; Trando teco di caldo Sangue’u’ Rio: Sara lo Spir[i]to testimonio a Dio; El sangue all’Huom’ ch’ in me no’ fu disetto, Ant. Sal. exc. |
Rozměry |
výška 295 mm / šířka 206 mm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Na základě zmínky Giorgia Vasariho je tento mědiryt tradičně spojován s nedochovaným Parmigianinovým obrazem Lukrécie, údajně jeho posledním a jedním z nejlepších. Dochovala se však také kresba stejného formátu, odlišující se od grafiky pouze v detailech. Její autorské připsání sice osciluje mezi Parmigianinem a Girolamem Bedolim, nicméně jde o nejbližší možný ekvivalent k předlohové malbě. Půvabná figura Lukrécie, jak ji zachytil Vico, nezapře Parmigianinův autorský podíl. Rozložení postavy, esovité prohnutí těla, natočení hlavy i protažení krku a končetin silně evokují jeho Panny moudré a pošetilé a postavu Evy ze Santa Maria della Steccata, provedené v letech 1534 až 1539. Rovněž nelze opomenout ikonickou Madonu s dlouhým krkem. Oproti jemnosti a subtilnosti, která je pro Parmigianinovy ženské postavy typická, působí Lukrécie poněkud robustnějším dojmem. Římská hrdinka je zachycena v okamžiku před spácháním sebevraždy, v pravé ruce třímá připravenou zbraň. Na rozdíl od jiných pojednání námětu nejde o dramatickou scénu. Ženský akt usazený na loži v interiéru doplňuje průhled oknem na poklidnou krajinu. Téma Lukrécie zpracoval Vico rovněž v roce 1541, kdy provedl stranově obrácenou kopii mědirytu Marcantonia Raimondiho podle Raffaelovy předlohy.
Lenka Babická 0000