Patent II

(1923 – 2010)
Název Patent II
Datování 1969
Způsob nabytí 1973 dar
Inventární číslo O 13088
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka umění po roce 1945
Druh uměleckého díla koláž
Rozměry
dílo: výška 68 cm / šířka 68 cm
Materiál
Literatura
  • Hlaváček 2003
    Josef Hlaváček, Běla Kolářová (kat. výst.), Egon Schiele Art Centrum, Český Krumlov 2003
  • Katalog Galerie Kampa 2008
    Běla Kolářová (kat. výst.), Museum Kampa, Praha 2008
  • Klimešová – Zatloukal – Potůček 2006
    Marie Klimešová – Ondřej Zatloukal – Jakub Potůček, Experiment, řád, důvěrnost – ženské rastry Běly Kolářové, kat. výst., Muzeum umění Olomouc, Olomouc 2006
  • Valoch 2006
    Jiří Valoch, Běla Kolářová (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 2006

Běla Kolářová začala své blízké okolí nejdříve zaznamenávat ve fotogramech a fotografiích. Později se více zaměřila na detail a zachycení struktury, až postupně dospěla k přímému přenášení objektů na papír formou asambláže. Drobné předměty denní potřeby, jako patentní knoflíky v diptychu Patent I a Patent II, sestavovala do jakýchsi kaligramů. Kolářová čerpala z literárního světa, který sdílela se svým mužem Jiřím Kolářem. Pohrávala si však s vizuální poezií osobitým způsobem a dokázala propojovat zdánlivé protiklady – každodenní předměty s výtvarným uměním, manuální práci s intelektuálním konceptem, ale také detail a celek nebo světlo a tmu, které připomínají pozitiv a negativ fotografie. Podobně pracovala s intimitou a řádem neboli femininními a maskulinními elementy. Její experimentální tvorba reflektovala několik soudobých uměleckých směrů, od geometrického tvarosloví konstruktivních tendencí přes nový realismus až po konkretismus a konceptualismus.

Adéla Janíčková 2023