| Název | Patent II | 
|---|---|
| Datování | 1969 | 
| Způsob nabytí | 1973 dar | 
| Inventární číslo | O 13088 | 
| Tematický celek | Umění po roce 1939 | 
| Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 | 
| Druh uměleckého díla | koláž | 
| Rozměry | 
															 dílo: výška 68 cm / šířka 68 cm 
													 | 
					
| Materiál | |
| Literatura | 
Běla Kolářová začala své blízké okolí nejdříve zaznamenávat ve fotogramech a fotografiích. Později se více zaměřila na detail a zachycení struktury, až postupně dospěla k přímému přenášení objektů na papír formou asambláže. Drobné předměty denní potřeby, jako patentní knoflíky v diptychu Patent I a Patent II, sestavovala do jakýchsi kaligramů. Kolářová čerpala z literárního světa, který sdílela se svým mužem Jiřím Kolářem. Pohrávala si však s vizuální poezií osobitým způsobem a dokázala propojovat zdánlivé protiklady – každodenní předměty s výtvarným uměním, manuální práci s intelektuálním konceptem, ale také detail a celek nebo světlo a tmu, které připomínají pozitiv a negativ fotografie. Podobně pracovala s intimitou a řádem neboli femininními a maskulinními elementy. Její experimentální tvorba reflektovala několik soudobých uměleckých směrů, od geometrického tvarosloví konstruktivních tendencí přes nový realismus až po konkretismus a konceptualismus.
Adéla Janíčková 2023