| Název | Písař |
|---|---|
| Datování | 1987 |
| Způsob nabytí | 1990 koupě |
| Inventární číslo | P 8475 |
| Tematický celek | Umění po roce 1939 |
| Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
| Druh uměleckého díla | socha |
| Rozměry |
písař: výška 140 cm / šířka 70 cm / Hloubka 70 cm
stůl: výška 108 cm / šířka 148 cm / Hloubka 72 cm
|
| Materiál | |
| Literatura |
Michal Gabriel celý život pracuje se zachycením příběhu prostřednictvím vztahu sochy k jejímu okolí. Na uměleckou scénu vstoupil na začátku 80. let, pro tehdejší umění typicky s neoexpresivním až pohádkovým výrazem figur ptakolidí, krabolidí, minotaurů a kočičích lidí. Používal experimentální kombinace materiálů, drátěné konstrukce obaloval papírem nebo látkou a výrazně je obarvoval. V polovině 80. let přešel k více eklektickému výrazu. Ten mísí archetypální, často alespoň formálně staroegyptské vlivy se současnými způsoby sochařské zkratky a expresivní modulace. Mezi tyto sochy patří i Písař z roku 1988. Ten vyholenou hlavou a obličejovými rysy, stejně jako svým sebevědomým, upřeným pohledem připomíná sochy staroegyptských písařů. Nesedí ale v obvyklém sedu se zkříženýma nohama, ale za moderním psacím stolem, navíc s pořadačem evokujícím výduch nebo komín. Kontrast modré a bílé a jednoduchá konstrukční práce figury dodávají celé soše nádech tajemnosti, až absolutna. Ruce nad stolem lehce levitují a nohy jsou jen naznačené, s koleny u sebe. Kompoziční napětí ale zároveň posiluje i živost sochy a její komunikaci s divákem. Gabriel v tehdy netradičním laminátu dosahuje až filozofického napětí mezi klasickou sochou a formálními posuny zdůrazňujícími vitalitu figury. Toto napětí v 90.letech dále posouvá do soustředěné práce zdůrazňující pomocí perforací a dalších úprav povrchu jakýsi energetický vnitřek sochy.
Michal Novotný 2023