Poledne: „Ztroskotání v rozbouřeném moři“

Název Poledne: „Ztroskotání v rozbouřeném moři“
Místo vzniku Francie
Datování 1772
Datace uvedená 1772
Provenience 1772 sbírka Jeanne Bécu, hraběnky du Barry (1743–1793); 1775–1794 sbírka hraběte Charlese-Philippa dʼArtois (1757–1836); 17. 3. 1796 Paris, aukce J.-B. Lebrun, lot 31; nejpozději 1807 sbírka hraběte Moritze de Fries (1777–1826); sbírka hraběte Johanna Baptisty von Puthon (1773–1839); před 1843 sbírka Josefa Hosera
Způsob nabytí daroval Josef Hoser; 1843
Inventární číslo O 130
Katalogové číslo 41
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Na středové liště dole: papírový štítek Státní sbírky starého umění s číslem OP
Rozměry
výška 99 cm / šířka 164 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • KRAMÁŘ 1936, 42
    Vincenc Kramář, Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách, Praha 1936.
  • Verzeichnis 1862, 53, č. k. 23
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1862.
  • Verzeichnis 1872, 51, č. k. 5
    Verzeichnis der Kunstwerke in der Gemälde-Galerie der Privatgesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag, sowie der damit vereinigten Hoser'schen Gemälde-Sammlung. Prag 1872.
  • Barvitius 1889
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
  • Bergner 1912
    Paul Bergner, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1912 (německé vyd. Praha 1912), (Cranach – škola)
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 289
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Neumann 1992, 24
    Jaromír Neumann, Tableaux de Simon Vouet conservés dans les musées de Tchécoslovaquie, in: Stéphane Loire, Simon Vouet. Actes du colloque international Galeries nationale du Grand Palais 5-6-7 février 1991, Paris 1992, s. 44–64.
  • Kramář 1938, 228, č. k. 712
    V. Kramář, Stručný průvodce Státní sbírkou starého umění, Praha 1938.
  • Kat. NG Praha (Liptovský Mikuláš) 1984, 197, č. k. 629
    Lubomír Slavíček (ed.), Staré evropské umění 16.–18. století ze sbírek Národní galerie v Praze, Liptovský Mikuláš 1984.
  • Hoser 1844, 13
    Josef Hoser, Verzeichniss der im Galerie-Gebäude der Gesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag aufgestellten Hoserschen Gemälde-Sammmlung, Prag 1844.
  • Hoser 1846, 168−169, 190, 197, 202
    Josef Hoser, Catalogue raisonné oder beschreibendes Verzeichniss der in Galleriegebäude der Gesellschaft patriotischer Kunstfreunde zu Prag ausgestellten Hoser´schen Gemälde-Sammlung, Prag 1846.
  • Frimmel 1913
    Theodor von Frimmel, Geschichte der Wiener Gemäldesammlungen: Lexiconen der Wiener Gemäldesammlungen, I−II, München 1913, 1914, I, A−F.
  • Aukční katalog Paříž 1787
    Catalogue d՚une Collection de Tableaux des trois écoles, dessins montés sous verre des mêmes écoles, par J. -B.-P. Lebrun, peintre. Vente s՚en fera le 17 Mars 1797, jours suivants.
  • Puthon 1840
    Theodor von Frimmel, Zur Geschichte der Puthonˈschen Gemäldesammlung, Blätter für Gemäldekunde VII, 1912, s. 19−26.
  • Lagrange 1864, 367, č. 166
    Léon Lagrange, Joseph Vernet et la peinture au XVIIIe siècle: les Vernet, Paris 1864.
  • Lejeune III 1864–1865, 321
    Théodore Lejeune, Guide théorique et pratique de l՚amateur de tableaux: etudes sur les imitateurs et les copistes des maîtres de toutes les écoles, dont les œuvres forment la base ordinaire des galeries, I–III, Paris 1864.
  • Assing II 1873
    Ludmila Assing, Briefwechsel und Tagebücher des Fürsten Hermann von Pückler-Muskau, I−IX, Berlin 1873−1876.
  • Frimmel 1912
    Theodor von Frimmel, Zur Geschichte der Puthonˈschen Gemäldesammlung, Blätter für Gemäldekunde VII, 1912, s. 19−26.
  • Ingersoll-Smouse I 1926
    Florence Ingersoll-Smouse, Joseph Vernet. Peintre de marine. Etude critique et catalogue raisonné avec trois cent cinquante-sept reproductions de son œuvre, I−II, Paris 1926.
  • Klein, in: Kat. Paris 1992, 415, 428, 437−438
    Marie-Amynthe Denis (ed.), Madame du Barry. De Versailles à Louveciennes, Musée-Promenade de Marly-le-Roi-Louveciennes, Paris 1992.
  • Samoyault 2021, 29, II, s. 23, 24, č. k. 952 (962)
    Jean-Pierre Samoyault, Registre du dépôt de Nesle. Œuvres d՚art saisies pendant la Révolution chez les émigrés et condamnés parisiens en vue de l՚instruction publique, I–II, Archives de l՚art franҫais, Tome XLI, Paris 2021.

Josef Hoser obraz zakoupil ze sbírky barona Puthona v roce 1843 ve Vídni. Předtím byl obraz v Anglii, kam se však dostal poté, co opustil neznámo kdy sbírky hraběte Moritze Friese (1777–1826). V Registre du Dépôt de Nesle [= Samoyault 2021, II, s. 841, č. 5) se podařilo potvrdit, že obraz, který se v roce 1797 objevil na aukci J. Desmaretse [= též Desmarais] v Paříži, kam se dostal výměnou za jiná díla zabavená v 90. letech 18. století v důsledku Velké francouzské revoluce, pochází ze sbírky Charlese-Philippa de France, hraběte dʼArtois, v letech 1824–1830, francouzského krále Charlese X., který jej v roce 1775 zakoupil spolu s ostatními obrazy série (viz níže) ze sbírky Mme du Barry. Pražský obraz Ztroskotání vznikl jako jedno ze čtyř děl série vznikající v letech 1771 a 1772 na objednávku Mme du Barry pro její sídlo v Louveciennes. Díla představují jednotlivé části dne: další obrazy této série jsou součástí sbírek Musée du Louvre v Paříži. Nejstarším obrazem je La Nuit: un port de mer au clair de lune (olej na plátně, 98 × 164 cm, inv. č. INV 8334) z roku 1771, za který bylo 22. října 1771 podle Vernetovy livre des raisons zaplaceno 5000 livres. Tento obraz byl velmi pravděpodobně vystaven na Salonu 1771 pod číslem 42. Druhým obrazem byl Le Soir: coucher de soleil, retour de la pêche (olej na plátně, 98 × 162 cm, inv. č. INV 8330), signovaný J. Vernet f. 1772, za který 9. září 1772 dostal Vernet zaplaceno dalších 5000 livres. Obraz byl v minulosti deponován v Senátu a nyní je v expozici Louvre–Lens. Dalším zakoupeným obrazem, tedy třetím v pořadí byl obraz Le Matin: les baigneuses (olej na plátně, 98 × 162 cm, Musée du Louvre, inv. č. INV 8329), signovaný J. Vernet f. 1772, za který bylo v listopadu 1772 zaplaceno 4000 livres. Nakonec se dostáváme k poslednímu obrazu série, kterým je Le Midi: Têmpete z NGP, který byl signován shodně s předchozími s Le Soir i Le Matin J. Vernet f. 1772 a zaplaceno za něj bylo 4000 livres 9. prosince 1772. Ingersoll-Smouse ve své obsáhlé monografii vyslovila domněnku, že tímto posledním obrazem série, který nezůstal pohromadě s ostatními třemi díly, by měl být právě obraz z „Musée de Prague“, tedy někdejší SVPU. Nebyl však znám fakt, který by čtveřici děl rozdělil, proto tato dedukce zůstávala hypotézou. Nově objevené skutečnosti z Registre du Dépôt de Nesle, publikovaného v edici v roce 2021 (Samoyault 2021), ji nyní umožňují potvrdit (viz níže). Čtveřice obrazů byla v roce 1773 vystavena na pařížském Salonu (č. 39). Pro Mme du Barry byl nákup Vernetových obrazů jistě otázkou prestiže, na zámečku Louveciennes však nakonec využity nebyly a byly určeny k prodeji. Ten byl pravděpodobně dojednán přímo s hrabětem d՚ Artois v prosinci 1775 za cenu 19 200 livres. Tato suma byla rozdělena do měsíčních splátek (1200 livres) a vyrovnána byla až 5. dubna 1777. V roce 1796–1797 tedy došlo k následující transakci: „Musée national des Arts, později Musée central des Arts“, dnes Musée du Louvre, vyměnilo s obchodníkem s uměním J. Desmaraisem [též Desmarets] 17 obrazů, které „Museum“ získalo jako konfiskovaný majetek, a požadovalo za to od něj jednu malbu Tempête od Jeana-Clauda Verneta z roku 1753 (Samoyault 2021, II, s. 747, č. 28, 841, č. 3, 5). Součástí skupiny vyměňovaných 17 obrazů mělo být právě Poledne: „Ztroskotání v rozbouřeném moři“ z NGP. Po této výměně dal J. Desmarets [též Desmarais] obraz inv. č. O 130 do prodeje 17. 3 1797 za 2522 franků. Až v roce 1807 je pak obraz zachycen ve sbírce Moritze de Fries, posléze ve sbírce barona Pouthona, od něhož jej již zakoupil Hoser (viz výše). Podle obrazu byla vytvořena celá řada kopií, snad nejznámější je kopie ze sbírky Beraudière (olej na plátně, 53 × 80,5 cm), která prošla aukcí Bukowskis Internationell auktion, May 24–25, 2005.

Martina Jandlová Sošková 2023