Název | Portrét mladého sochaře |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | kolem 1710 |
Provenience | před 1836 sbírka Josefa Berglera |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1836 ze sbírky Josefa Berglera |
Inventární číslo | O 102 |
Katalogové číslo | 39 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
výška 80 cm / šířka 64 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Pražský obraz, který se do sbírky SVPU dostal již v roce 1836 z pozůstalosti malíře Josefa Berglera, byl vzhledem k signatuře považován za nepochybné Santerrovo dílo. Restaurování a průzkum provedené v roce 2012 však odhalily, že signatura byla na malbu připojena dodatečně. Druhá verze tohoto portrétu je součástí sbírek v The Art Institute of Chicago (olej na plátně, 81,3 × 65,4 cm, inv. č. 1954-303). Chicagský portrét vzbuzoval v předchozích desetiletích nepřetržitě pozornost. Od počátku 30. let 20. století se názor na jeho autorství proměňoval. Claude Lesné (1989; Lesné, in Lesné – Waró 2011) obraz dala do souvislosti s pražskou verzí (v té době ještě opatřenou nepravou signaturou) a připsala oba obrazy Jeanu-Baptistovi Santerrovi s tím, že pražský obraz považovala za možný originál a chicagský obraz za jeho kopii či autorskou repliku. Lesné kompozici reprezentovanou oběma díly spojila s malbou Smoker (Sotheby՚s Monte Carlo, December 6, 1987). Porovnáme-li však malířský styl obou obrazů, shledáme značné rozdíly. Obraz z NGP je malován velmi hladce, s kresebným až grafickým provedením tváře i draperií. Malba z Chicaga je pastózní, jednotlivé a pro Santerrovo dílo typické záhyby a sklady draperie jsou vytvářeny jednoznačně definovanými tahy štětce. Koncept obrazu z Chicaga navíc v průběhu svého vzniku prošel změnou. Rentgenový průzkum díla odhalil pod dnes viditelnou malbou malbu jinak rozvržené tváře, a to v natočení hlavy i ve tvaru čapky. Je proto snad pravděpodobnější, že tato malba vznikla z dvojice známých děl jako první. V aukci Christie՚s (London, 12. 12. 2003) se objevila další realizace portrétu: kresba připisovaná francouzskému malíří 18. století. Tato kresba vzhledem k zjednodušením v modelaci draperie není předlohou ani k jedné malbě, ale naopak malbu reprodukuje. Vznikla pravděpodobněji podle portrétu z Chicaga než podle portrétu z Prahy (pokud verzí neexistovalo ještě více) vzhledem k fyziognomii tváře sochaře i tvaru rašple, kterou má sochař v ruce a od pražské malby se odlišuje. Rukopis obrazu z NGP je sevřený, celkově je však malířské provedení této verze bravurní, na úrovni, jež nevnáší pochyby o Santerrově autorství. Srovnáním pro tuto polohu hladké malby je v Santerrově díle např. signovaná malba Mladá žena s dopisem zvaná La Menaceuse, Christieʼs, New York, January 25, 2023, lot 50.
Martina Jandlová Sošková 2023