Portrét mladého sochaře

Název Portrét mladého sochaře
Místo vzniku Francie
Datování kolem 1710
Provenience před 1836 sbírka Josefa Berglera
Způsob nabytí zakoupeno v roce 1836 ze sbírky Josefa Berglera
Inventární číslo O 102
Katalogové číslo 39
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
výška 80 cm / šířka 64 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • KRAMÁŘ 1936, č. k. 293
    Vincenc Kramář, Stručný průvodce obrazárnou Společnosti vlasteneckých přátel umění v Čechách, Praha 1936.
  • Kat. NG 1949, 77, č. k. 506
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1949.
  • Kat. NG 1960, 76, č. k. 529
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1960.
  • Barvitius 1889, 21, č. k. 604
    Vojtěch Barvitius, Katalog obrazárny v domě umělců Rudolfinum v Praze. Praha 1889 (německé vyd. Praha 1889).
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 39
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Průvodce Rudolfinum 1913, 45, č. k. 539
    Průvodce obrazárnou v domě umělců Rudolfinum v Praze, Praha 1913.
  • Lossky 1935, 2, 16, č. 15
    Boris Lossky, L´art français à la galerie d´êtat de Prague, La Revue française de Prague, 14, (mars 1935), 1935.
  • Kramář 1938, č. k. 354
    V. Kramář, Stručný průvodce Státní sbírkou starého umění, Praha 1938.
  • Kat. NG Praha (Helsinki) 1987, 60–61, 108, č. k. 127
    Ladislav Daniel – Pavel Preiss – Anna Rollová – Hana Seifertová – Lubomír Slavíček, Barokin Taidetta Prahan Kansallisgalleriasta (Barokní umění z Národní galerie v Praze), (exh. cat.), Helsinki 1987.
  • Kat. NG Praha (Liptovský Mikuláš) 1984, č. k. 82
    Lubomír Slavíček (ed.), Staré evropské umění 16.–18. století ze sbírek Národní galerie v Praze, Liptovský Mikuláš 1984.
  • Thieme – Becker XXIX 1935, 429
    Ulrich Thieme − Felix Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis Gegenwart, I−XXXVII, Leipzig 1907−1950.
  • Lesné 1989 (1988), 82, 95, č. k. 25
    Claude Lesné, Jean-Baptiste Santerre (1651–1717), Bulletin de la Societé de l´Histoire de l´Art français, 1989 (1988).
  • Wise, in: Kat. Chicago 1996, 137, pozn. 5
    Larry J. Feinberg (ed.), French and British Paintings from 1600 to 1800 in the Art Institute of Chicago. A catalogue of the collection, Chicago 1996.
  • Lesné – Waro 2011, 54, 56
    Claude Lesné − Françoise Waro, Jean-Baptiste Santerre, Magny-en-Vexin 2011.

Pražský obraz, který se do sbírky SVPU dostal již v roce 1836 z pozůstalosti malíře Josefa Berglera, byl vzhledem k signatuře považován za nepochybné Santerrovo dílo. Restaurování a průzkum provedené v roce 2012 však odhalily, že signatura byla na malbu připojena dodatečně. Druhá verze tohoto portrétu je součástí sbírek v The Art Institute of Chicago (olej na plátně, 81,3 × 65,4 cm, inv. č. 1954-303). Chicagský portrét vzbuzoval v předchozích desetiletích nepřetržitě pozornost. Od počátku 30. let 20. století se názor na jeho autorství proměňoval. Claude Lesné (1989; Lesné, in Lesné – Waró 2011) obraz dala do souvislosti s pražskou verzí (v té době ještě opatřenou nepravou signaturou) a připsala oba obrazy Jeanu-Baptistovi Santerrovi s tím, že pražský obraz považovala za možný originál a chicagský obraz za jeho kopii či autorskou repliku. Lesné kompozici reprezentovanou oběma díly spojila s malbou Smoker (Sotheby՚s Monte Carlo, December 6, 1987). Porovnáme-li však malířský styl obou obrazů, shledáme značné rozdíly. Obraz z NGP je malován velmi hladce, s kresebným až grafickým provedením tváře i draperií. Malba z Chicaga je pastózní, jednotlivé a pro Santerrovo dílo typické záhyby a sklady draperie jsou vytvářeny jednoznačně definovanými tahy štětce. Koncept obrazu z Chicaga navíc v průběhu svého vzniku prošel změnou. Rentgenový průzkum díla odhalil pod dnes viditelnou malbou malbu jinak rozvržené tváře, a to v natočení hlavy i ve tvaru čapky. Je proto snad pravděpodobnější, že tato malba vznikla z dvojice známých děl jako první. V aukci Christie՚s (London, 12. 12. 2003) se objevila další realizace portrétu: kresba připisovaná francouzskému malíří 18. století. Tato kresba vzhledem k zjednodušením v modelaci draperie není předlohou ani k jedné malbě, ale naopak malbu reprodukuje. Vznikla pravděpodobněji podle portrétu z Chicaga než podle portrétu z Prahy (pokud verzí neexistovalo ještě více) vzhledem k fyziognomii tváře sochaře i tvaru rašple, kterou má sochař v ruce a od pražské malby se odlišuje. Rukopis obrazu z NGP je sevřený, celkově je však malířské provedení této verze bravurní, na úrovni, jež nevnáší pochyby o Santerrově autorství. Srovnáním pro tuto polohu hladké malby je v Santerrově díle např. signovaná malba Mladá žena s dopisem zvaná La Menaceuse, Christieʼs, New York, January 25, 2023, lot 50.

Martina Jandlová Sošková 2023