Capriccio s Maisonem Carrée v Nîmes

Název Capriccio s Maisonem Carrée v Nîmes
Místo vzniku Francie
Datování 1783
Datace uvedená 1783
Provenience před 1822 sbírka Friedricha von Hoppé (?); před 1945 sbírka hrabat Clary-Aldringen
Způsob nabytí získáno v roce 1945 z Národního pozemkového fondu (sbírka hrabat Clary-Aldringen)
Inventární číslo DO 5026
Předchozí inventární čísla Z 2460
Katalogové číslo 38
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Rubová strana: papírovou lepenkou s tištěným číslem 152; vpravo dole je pak štítek s tištěným číslem 100
Nápis XV. / Robert/ Cat. […] v. (?) Hoppé (?) 822 [= 1822]
Rozměry
výška 32 cm / šířka 40 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Kat. NG 1949, 73, č. k. 476
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1949.
  • Kat. NG 1955, 75, č. k. 474
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1955.
  • Kat. NG 1960, 73, č. k. 502
    Jaroslav Pešina – Jiří Mašín, [kat.] Národní galerie v Praze. Sbírka starého umění. Praha 1960.
  • Blažíček 1959, 371
    Oldřich J. Blažíček, La peinture française du XVIIe et du XVIIIe siècle dans les collections tchécoslovaques, Relations Artistiques entre la France et les autres pays depuis le haut Moyen-Age jusqu´à la fin du XIXe siècle. Actes du XIXe Congrès International d´Histoire de l´Art, Paris 8–13 Septembre 1958, Paris 1959.
  • Průvodce NG 2003, 81, č. 62
    Vít Vlnas (ed.), European Art from Antiquity to the End of the Baroque, National Gallery, Prague 2003.
  • Jandlová, in: Kat. NG 2019, 232−233
    M. Jandlová, in: Marius Winzeler (ed.), Staří Mistři / Alte Meister / Old Masters, Národní galerie Praha / Nationalgalerie Prag / National Gallery Prague, Praha 2019.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 38
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Neumann 1992, 61, pozn. 12
    Jaromír Neumann, Tableaux de Simon Vouet conservés dans les musées de Tchécoslovaquie, in: Stéphane Loire, Simon Vouet. Actes du colloque international Galeries nationale du Grand Palais 5-6-7 février 1991, Paris 1992, s. 44–64.
  • Kat. NG Praha (Helsinki) 1987, 60, 108, č. k. 125
    Ladislav Daniel – Pavel Preiss – Anna Rollová – Hana Seifertová – Lubomír Slavíček, Barokin Taidetta Prahan Kansallisgalleriasta (Barokní umění z Národní galerie v Praze), (exh. cat.), Helsinki 1987.
  • Kat. NG Praha (Liptovský Mikuláš) 1984, č. k. 81
    Lubomír Slavíček (ed.), Staré evropské umění 16.–18. století ze sbírek Národní galerie v Praze, Liptovský Mikuláš 1984.
  • Aukční katalog Vídeň 1822, ?
    Catalogue d'une belle collection de tableaux, Pastels, Miniatures, Dessins, Gouaches, Estampes et différents autres objets de curiosité, composant le Cabinet de feu Monsieur de Hoppe, Vienne le 8 de Janvier 1822.

Robertův obraz inv. č. DO 5026 byl pravděpodobně součástí sbírky Friedricha von Hoppe, která byla 8. ledna 1822 ve Vídni prodána. Nasvědčovalo by tomu možné čtení papírového štítku na zadní straně ozdobného rámu obrazu, tedy v případě, že platí předpoklad, že byl v této době obraz adjustován v tomto rámu. Pražský signovaný a datovaný obraz (1783) představuje antický chrám zakomponovaný do parku, kde je v popředí skupinka postav posedávající na kamenech pocházejících z ruin antické stavby. U říčky či kanálu, protékajícího pod chrámem, perou ženy prádlo a pohled uzavírá zahradní fontána. Shodná, ale nesignovaná kompozice pod názvem Nîmes, la Maison Carrée je uložena v Galeria Nazionali di Arte Antica di Roma, Palazzo Barberini v Římě (olej na dřevě, 32 × 42 cm, inv. č. 2481). Pražská kompozice je suverénní v modelaci figur i ve výstavbě architektury, která je rozvržena nejprve v pouhým okem viditelné a u Roberta obvyklé podkresbě. Organické je též zakomponování figur do krajiny. Zatímco postavy na obraze z Říma pod rychlými tahy štětce přicházejí o svůj tvar a nakonec i o svižnost pohybu, architektura ztrácí svůj objem a rozpadá se (též podkresba chybí), a to v rozporu s Robertovým rukopisem. Tyto rysy římského obrazu hovoří pro to, že pražská signovaná malba vznikla jednoznačně jako první a obraz z Říma je kopií pražské malby. Chrám z Nîmes Robert posléze promítl také do své další kompozice Antický chrám (Musée des Beaux-Arts de la Ville de Paris, inv. č. P. Dut. 882). Tato malba velmi pravděpodobně vznikla v souvislosti s malbou z NGP. Antický chrám interpretuje takřka shodným způsobem, jinak však pojímá schodiště i rozmístění figur stoupajících po schodišti. Také postavy rozeseté na fragmentech antické architektury jsou namalovány v jiných seskupeních. Výše zmíněná vyobrazení antických chrámů jsou více či méně inspirována Maison carrée v Nîmes, který Hubert Robert poznal v roce 1783 během své cesty po Provence a Languedocu. K obrazu inv. č. DO 5026 je možné přiblížit náčrt zahradní stavby z alba kreseb z roku 1783, inspirované budovou Maison Carrée v Nîmes (Musée du Louvre, Département des arts graphiques, Album kreseb Huberta Roberta, inv. č. RF 11548, folio 35, recto). Tuto linii zobrazující maison carrée v podobě zahradního pavilonu, s říčkou a pradlenami pak rozvíjí Robert také v kresbě Capriccio s Maison Carrée (The Nelson-Atkins Museum of Art, inv. č. F78-14). Na motivy tohoto námětu vznikly další malby, např. obraz z roku 1783 (The Hermitage Museum, inv. č. ГЗ-7483) nebo malba Nejslavnější starověké památky Francie, 1785, objednaná velkovévodou Pavlem Petrovičem, prezentovaná na Salonu 1785 a posléze odeslaná do Ruska. Tato díla nezobrazují obdobně jako obraz inv. č. DO 5026 reálnou situaci, ale pracují s antickou památkou jako s motivem, který je též oproti skutečnosti značně pozměněn: chrám na obraze z NGP je vystavěn na podestě, ale na rozdíl od skutečné situace jsou na ní umístěny sfingy. I terasa před chrámem a most pod ním jsou dílem malířovy fantazie. Stejně volně malíř přistupuje k parku, do něhož stavbu zasadil, v němž se nejvýrazněji uplatňuje průhled k jedlemi obklopené fontáně, který v Robertově tvorbě rezonoval i v následujících letech (srov. např. Terasa, The Baltimore Museum of Art). Motiv jedlí rostoucích křivolace v severské horské krajině, které na kompozicích s Maison Carrée nemají opodstatnění, může navazovat na malbu, kterou Robert vytvořil v témže roce v Paříži podle kresby hraběte Alexandra Sergejeviče Stroganovova (1733–1811) Tour, ruina na Carském Sele (Museum of Tsarskoïe Selo, inv. č. ED-807-X; L. V. B.) a jež zachycuje severní krajinu v okolí ruského Carského Sela.

Martina Jandlová Sošková 2023