Pythagoras (?)

Název Pythagoras (?)
Místo vzniku Francie
Datování 1715–1720
Provenience nejpravděpodobněji 1738–1945 v nostické sbírce
Způsob nabytí získáno v roce 1945 z nostické sbírky
Inventární číslo DO 4370
Předchozí inventární čísla Z 823
Katalogové číslo 36
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno na zadní straně dublovaného plátna: červenou barvou napsané číslo nostické sbírky N 242
Rozměry
výška 146 mm / šířka 142 mm
Materiál
Technika
Literatura
  • Würbs 1864, 4, č. k. 9
    Carl Würbs, Verzeichniß der Gräflich Nosticschen Gemälde-Galerie in Prag. Prag 1864.
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 36
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.
  • Würbs 1870, 4, č. k. 9
    Karl Würbs, Verzeichnis der Gräflich Nostitz´schen Gemälde-Sammlung in Prag, Prag 1864, 1870.
  • Bergner 1905, 31, č. 124
    Paul Bergner, Verzeichnis der gräflich Nostitzschen Gemälde-Galerie zu Prag, Prag 1905.
  • Kat. NG Praha (Liptovský Mikuláš) 1984, č. k. 102
    Lubomír Slavíček (ed.), Staré evropské umění 16.–18. století ze sbírek Národní galerie v Praze, Liptovský Mikuláš 1984.
  • Thieme − Becker XXIII 1929, 192
    Ulrich Thieme − Felix Becker, Allgemeines Lexikon der bildenden Künstler von der Antike bis Gegenwart, I−XXXVII, Leipzig 1907−1950.
  • Preiss, in: Dějiny českého výtvarného umění II 1989, 787, pozn. 43
    Dějiny českého výtvarného umění od počátků renesance do závěru baroka, I−II, Praha 1989.
  • Antonello − Kleinscek 1996, 53, č. k. 5
    Andrea Antonello – Walter Kleinscek, Il Lichtenreiter nella Gorizia del Settecento, Comune di Gorizia, Gorizia 1996.
  • Sýkorová (Vondráčková) 1996, 101−103, č. k. 112
    Marcela Vondráčková, Malířské dílo Františka Lichtenreitera (diplomová práce), Univerzita Karlova, Praha 1996.

Obraz je jedním ze dvou jistě autorských provedení této kompozice. Vedle pražské malby existuje verze z Muzeum narodowe we Wrocławiu (inv. č. 186446). Tato malba však má odlišné rozměry. Zatímco obraz z NGP má rozměry 145,7 × 142,5 cm, v případě obrazu z Wrocławi je to 166 × 134 cm. Technologický průzkum původního plátna však prokázal, že podložka pražského obrazu byla v minulosti druhotně upravena. Odebrali-li bychom na bocích dodatečně přišité pruhy látky, dostali bychom rozměry wrocławského obrazu. Výška pražského plátna, která je naopak o celých 20 cm menší než u plátna z Wrocławi, byla též upravena; není tedy vyloučeno, že i tento rozměr se původně u obou děl shodoval. Není známo, kdy mohlo dojít k této úpravě formátu, je ale představitelné, že byla provedena v rámci dublování plátna na novou podložku. Obraz je v nostické sbírce s jistotou ztotožnitelný (na základě inventárních čísel) až v inventáři z roku 1819, kde je připisován Františku Lichtenreiterovi (1700–1775), Lubomír Slavíček jej pak v roce 1984 vřadil do díla Antoina Pesneho. Verze z NGP se ve shodě s obrazem z Wrocławi vyznačuje živou pastózní malbou s četnými lazurami. Obě malby se odlišují jen v detailech, jakými jsou například linky kresby Pythagorovy věty, které jsou v případě wrocławské verze jednoznačně a čistě provedeny. Přesto však lze obraz z Wrocławi kvalitativně postavit nad pražský obraz, jehož malba je v obrysech jednotlivých postav a tvarů přece jen méně elegantní a tvrdší (srov. zejména mladíci – učedníci v pozadí). Výše popsané rozdíly však nezavdávají pochybnosti o Pesneho autorství, neboť malířský rukopis obou děl se shoduje. Je však pravděpodobné, že obraz z NGP vznikl v pořadí jako druhý. Kompozice obou známých verzí vyobrazuje matematika, nejspíš Pythagora (570–510 př. Kristem) sklánějícího se nad obrazcem Pythagorovy věty. Na stole před ním je postaven globus, zbytek stolu je obklopen knihami, měřidly, kalamářem s inkoustem a přesýpacími hodinami. Za matematikem je dvojice mladíků, kteří by mohli být jeho žáky (a reprezentují zde odchovance slavné Pythagorejské školy). Kořeny tohoto typu vyobrazení nalezneme v holandské malbě 17. století ve vyobrazeních tzv. učenců v pracovně, mezi nimiž byl průlomovým dílem obraz Rembrandta van Rijn (1606–1669) Učenec v pracovně, NG, inv. č. DO 4288. Obraz z NGP naplňuje konvence učeneckých zobrazení, představuje staršího muže oděného do sametového pláště s kožešinou, který je sepnut, opět po vzoru Rembrandta, dekorativně provedenou drahou sponou, srov. Rembrandt van Rijn, Portrét muže v orientálním kostýmu, ca 1639, Chatsworth House, Devonshire Collection.

Martina Jandlová Sošková 2023