Název | Portrét muže ve zbroji |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | po 1750 |
Provenience | před 1902 sbírka hraběte Raymonda des Godins de Souhesmes (1859–1902), který obraz neznámo kdy zakoupil od abbé Barbiera; sbírka Marie Cécile Esther du Boüays de la Bégassière (1841−1923) |
Způsob nabytí | získáno v roce 1946 ze skladiště obrazů ve Šternberském paláci |
Inventární číslo | O 17924 |
Předchozí inventární čísla | X 393 |
Katalogové číslo | 33 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Značeno | Rubová strana, v horní části plátna: papírový štítek s textem |
Nápis | Odkázal R. de Souhesmes / hraběnka z Bégassière. 1902 / Tento obraz byl dříve s Abbé Barbierem / knězem z farnosti svatého Vincenta […]; Legué par R. de Souhesmes à / la C tèsse de la Bégassière. 1902 / Ce tableau était avant chez l՚abbé Barbier / curé de la paroisse St Vincent […] |
Rozměry |
výška 62 cm / šířka 53 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Portrét z NGP, který vplynul do sbírek NGP pod chybnou atribucí uvedenou na štítku zadní strany plátna (= Franҫois [sic!] Largilliere [sic!]) je nejpravděpodobněji dílenskou kopií podobizny, která byla vydražena v Maison de Ventes Richard v Lyonu 26. 5. 2018, lot 180. Obraz byl posléze též v nabídce Galerie Valtesse de Vesoul, no. 188. Tento portrét (olej, plátno, 68 × 56,5 cm) je signován na zadní straně plátna při spodním okraji uprostřed Nonnotte pinx. Signovaná (originální) podobizna muže v brnění z Galerie Valtesse je datována do doby kolem poloviny 18. století, tedy do doby, kdy se Nonnotte usadil v Lyonu, kde pak působil jako portrétista až do konce svého života. Malba tváře portrétu je uhlazená až strohá, stejně tak jako provedení paruky. Porovnáme-li s touto podobiznou obraz z NGP, shledáme určité rozdíly. Určitá zběžnost v provedení obrazu (krajka košile, brnění) nikterak neovlivňuje jistotu v modelaci (srov. zejména vlasy, tvář). Podobizna z NGP se svými rozměry přibližuje signované malbě z Lyonu, navíc byla po celém svém obvodu oříznuta. Není vyloučeno, že existovala též další provedení portrétu, respektive že signovaná podobizna z Valtesse Galerie je sama derivátem, v tuto chvíli neznámé originální podobizny (např. většího formátu?). Portrét z NGP je pravděpodobně prací Nonnottovy dílny, jejíž kvalitu do určité míry stírá stav obrazu. Identitu vyobrazeného muže neznáme. K jejímu určení nenapomáhá ani štítek s textem věnování z pražské repliky. Dle transkripce štítku, kterou provedl Thierry Bajou, obraz odkázal Mr Souhesmes [pravděpodobně Raymond des Godins de Souhesmes (1850–1902)] a Mrs de la Bégassière (1841–1923). Z výše uvedeného vyplývá, že mezi posledními držiteli obrazu a vyobrazeným mužem nemůže být žádná souvislost.
Martina Jandlová Sošková 2023