Portrét muže ve zbroji

Název Portrét muže ve zbroji
Místo vzniku Francie
Datování po 1750
Provenience před 1902 sbírka hraběte Raymonda des Godins de Souhesmes (1859–1902), který obraz neznámo kdy zakoupil od abbé Barbiera; sbírka Marie Cécile Esther du Boüays de la Bégassière (1841−1923)
Způsob nabytí získáno v roce 1946 ze skladiště obrazů ve Šternberském paláci
Inventární číslo O 17924
Předchozí inventární čísla X 393
Katalogové číslo 33
Tematický celek Francouzské malířství 16.-19. století
Sbírka Sbírka starého umění
Druh uměleckého díla obraz
Značeno Rubová strana, v horní části plátna: papírový štítek s textem
Nápis Odkázal R. de Souhesmes / hraběnka z Bégassière. 1902 / Tento obraz byl dříve s Abbé Barbierem / knězem z farnosti svatého Vincenta […]; Legué par R. de Souhesmes à / la C tèsse de la Bégassière. 1902 / Ce tableau était avant chez l՚abbé Barbier / curé de la paroisse St Vincent […]
Rozměry
výška 62 cm / šířka 53 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Jandlová Sošková 2023, č. k. 33
    Martina Jandlová Sošková, French Paintings from the 16th to the 19th Century. Illustrated Summary Catalogue, National Gallery in Prague 2023.

Portrét z NGP, který vplynul do sbírek NGP pod chybnou atribucí uvedenou na štítku zadní strany plátna (= Franҫois [sic!] Largilliere [sic!]) je nejpravděpodobněji dílenskou kopií podobizny, která byla vydražena v Maison de Ventes Richard v Lyonu 26. 5. 2018, lot 180. Obraz byl posléze též v nabídce Galerie Valtesse de Vesoul, no. 188. Tento portrét (olej, plátno, 68 × 56,5 cm) je signován na zadní straně plátna při spodním okraji uprostřed Nonnotte pinx. Signovaná (originální) podobizna muže v brnění z Galerie Valtesse je datována do doby kolem poloviny 18. století, tedy do doby, kdy se Nonnotte usadil v Lyonu, kde pak působil jako portrétista až do konce svého života. Malba tváře portrétu je uhlazená až strohá, stejně tak jako provedení paruky. Porovnáme-li s touto podobiznou obraz z NGP, shledáme určité rozdíly. Určitá zběžnost v provedení obrazu (krajka košile, brnění) nikterak neovlivňuje jistotu v modelaci (srov. zejména vlasy, tvář). Podobizna z NGP se svými rozměry přibližuje signované malbě z Lyonu, navíc byla po celém svém obvodu oříznuta. Není vyloučeno, že existovala též další provedení portrétu, respektive že signovaná podobizna z Valtesse Galerie je sama derivátem, v tuto chvíli neznámé originální podobizny (např. většího formátu?). Portrét z NGP je pravděpodobně prací Nonnottovy dílny, jejíž kvalitu do určité míry stírá stav obrazu. Identitu vyobrazeného muže neznáme. K jejímu určení nenapomáhá ani štítek s textem věnování z pražské repliky. Dle transkripce štítku, kterou provedl Thierry Bajou, obraz odkázal Mr Souhesmes [pravděpodobně Raymond des Godins de Souhesmes (1850–1902)] a Mrs de la Bégassière (1841–1923). Z výše uvedeného vyplývá, že mezi posledními držiteli obrazu a vyobrazeným mužem nemůže být žádná souvislost.

Martina Jandlová Sošková 2023