Název | Fantastická architektura |
---|---|
Místo vzniku | Francie |
Datování | 1621 |
Datace uvedená | 1621 |
Provenience | před 1939 sbírka Karla Svobody |
Způsob nabytí | zakoupeno v roce 1939 |
Inventární číslo | O 1702 |
Katalogové číslo | 32 |
Tematický celek | Francouzské malířství 16.-19. století |
Sbírka | Sbírka starého umění |
Druh uměleckého díla | obraz |
Rozměry |
výška 36 cm / šířka 151 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Obraz byl v roce 1939 zakoupen jako dílo Belisaria Corenzia. Franҫoisovi de Nomé jej připsal Raffaello Causa (1956). Formát pražského obrazu byl v minulosti upraven, seříznut při jeho horním okraji. Původní rozměry díla se pravděpodobně shodovaly s verzí ze soukromé sbírky v Miláně (olej na plátně, 50 × 147 cm, Sotheby՚s, Milano, 17. 11. 2008), kterou Nappi (1991, s. 144, č. k. A 74) považuje za repliku obrazu O 1702. Uprostřed scény sestavené z perspektivně ubíhající architektury je chrám centrální kruhové dispozice, osazený sochami: uprostřed je figura Mojžíše v pozdně gotickém oltáři v klasickém kruhovém chrámu, fontána je pak ozdobena figurou ženy představující Isis inspirovanou rytinou od Giana Jacopa Caraglia podle kresby Rossa Fiorentina, 1526 (MET, New York, inv. č. 49.97.223), a satyry. Budovy jsou pak osazeny figurami proroků po vzoru gotických katedrál. K inspiračním zdrojům Franҫoise de Nomé pravděpodobně patří např. též obrazy zobrazující architekturu renesančních měst: srov. Florentský malíř 16. století, Ideální město (Walters Art Museum). Kompozice z NGP i kompozice, která prošla aukcí Sotheby՚s se navzájem odlišují v celé řadě detailů, např. vyobrazených soch. Na dnes viditelné malbě z NGP chybí též většina figur rozmístěných vlevo i vpravo na prostranství scény, rentgenový snímek však existenci chybějících figur dokládá. Ukazuje dokonce celkově mnohem početnější stafáž – množství figur bylo totiž původně shromážděno před Mojžíšovým chrámkem. Naše představa o původní podobě kompozice, ale i o jejím malířském provedení však zůstane do jisté míry zastřena poničením desky v minulosti, které způsobilo barevné ztráty. Pražský obraz je datován do roku 1621, což potvrzuje jeho řazení mezi díla, jež vznikla během malířova působení v Neapoli. Některé prvky pražského obrazu, např. centrální chrámek, sochy, či tordované sloupy, se v různých obměnách na malbách Franҫoise de Nomé objevují opakovaně. Jsou součástí malířova tvarosloví uplatňovaného na malbách s nejrůznějšími náměty (srov. Umučení světce, Binningen, Collection of Richard Dreyfus).
Martina Jandlová Sošková 2023