Bez názvu

(1940)
Název Bez názvu
Datování 1974
Způsob nabytí 2002 dar
Inventární číslo O 18632
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka umění po roce 1945
Druh uměleckého díla malba
Rozměry
dílo: výška 25 cm / šířka 25 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Dostál 2017
    Martin Dostál, Tomas Rajlich (kat. výst.), Museum Kampa, Praha 2017
  • Valoch 1998
    Jiří Valoch, Tomas Rajlich (kat. výst.), Dům umění města Brna, Brno 1998
  • Vlček 2008
    Tomáš Vlček (ed.), Tomas Rajlich (kat. výst.), Národní galerie v Praze, Praha 2008

Po invazi roku 1968 opustil umělec Tomáš Rajlich Československo a usadil se v Haagu, kde jeho tvorba dospěla k minimalistickým, geometrickým a konceptuálním tendencím. Pár let po svém příchodu již vystavoval v renomovaném Kunstmuseum Den Haag. Důležitým momentem pro něj byla i předešlá účast na výstavách Klubu konkretistů, zaměřeného na jazyk geometrie, který spoluzaložil v roce 1967 a kde vystavoval mimo jiné také sochy. V 60. letech vytvářel první monochromní malby, v kresbách se již soustřeďoval na strukturu a geometrické řazení. V 70. letech došel na samé hranice možností provedení malby z hlediska její struktury. Principem jeho tvorby se stala redukce. Geometrické struktury prezentoval v naprosto čisté formě. V Rajlichově díle je zastoupena tzv. fundamentální malba, která zkoumá postexistenciální podstatu malby samotné, její barvu, strukturu a hmotu. V díle Bez názvu se Rajlich nezabývá tvořením kompozice, struktura je rovnocenná ve všech místech. Hledá univerzální řád skrze individuální provedení.

Adéla Janíčková 2023