Název | Bez názvu |
---|---|
Datování | 1974 |
Způsob nabytí | 2002 dar |
Inventární číslo | O 18632 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
Druh uměleckého díla | malba |
Rozměry |
dílo: výška 25 cm / šířka 25 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Po invazi roku 1968 opustil umělec Tomáš Rajlich Československo a usadil se v Haagu, kde jeho tvorba dospěla k minimalistickým, geometrickým a konceptuálním tendencím. Pár let po svém příchodu již vystavoval v renomovaném Kunstmuseum Den Haag. Důležitým momentem pro něj byla i předešlá účast na výstavách Klubu konkretistů, zaměřeného na jazyk geometrie, který spoluzaložil v roce 1967 a kde vystavoval mimo jiné také sochy. V 60. letech vytvářel první monochromní malby, v kresbách se již soustřeďoval na strukturu a geometrické řazení. V 70. letech došel na samé hranice možností provedení malby z hlediska její struktury. Principem jeho tvorby se stala redukce. Geometrické struktury prezentoval v naprosto čisté formě. V Rajlichově díle je zastoupena tzv. fundamentální malba, která zkoumá postexistenciální podstatu malby samotné, její barvu, strukturu a hmotu. V díle Bez názvu se Rajlich nezabývá tvořením kompozice, struktura je rovnocenná ve všech místech. Hledá univerzální řád skrze individuální provedení.
Adéla Janíčková 2023