Název | Tělo |
---|---|
Datování | 1975 |
Způsob nabytí | 1995 koupě |
Inventární číslo | O 17305 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
Druh uměleckého díla | asambláž |
Rozměry |
dílo: výška 123 cm / šířka 81 cm
|
Materiál | |
Technika | |
Literatura |
Tělo bylo důležité pro mnoho soudobých tendencí orientovaných na sebeuvědomování a niterné procesy existence. Takový prožitek navazoval mimo jiné na fenomenalitu a existenciální pocity stěžejní pro novou figuraci. Osobní zkušenost byla pro Adrienu Šimotovou způsobem, jak zachytit obecnou rovinu lidskosti. Téma osudu a pomíjivosti života zpracovala autorka v díle Tělo, které je přes svou křehkost současně velmi expresivní. Mizící silueta nahého torza tvořená kovovými svorkami připnutými do plátna navozuje pocit zranitelnosti a zároveň síly čelit nevyhnutelnému zániku. Šimotová spolu s dalšími umělkyněmi zbavovala ženské tělo sexualizovaného pohledu a prohlubovala vnímání tělesnosti a bytí o pocit intimity, zranitelnosti a současně otevřenosti. Pocit intimity prostupuje i do chladné kovové matice s názvem Koupání od Aleny Kučerové, ve kterém je perforovaná racionální geometrie narušena jemnou křivkou nahého těla. V díle Ona propojila Jana Želibská mnoho významů od genderové politiky přes spirituální tantrickou smyslnost až po sebedefinici. Dílo vyjadřuje radikální otevřenost. Všechna tři díla, která se díky reliéfu pohybují na pomezí obrazu a plastiky, vstupují do prostoru nejen fyzicky, ale především svým smyslovým nábojem.
Adéla Janíčková 2023