Název | Uzlová báseň 1 |
---|---|
Datování | 1963 |
Způsob nabytí | 1968 koupě |
Inventární číslo | P 8710 |
Tematický celek | Umění po roce 1939 |
Sbírka | Sbírka umění po roce 1945 |
Druh uměleckého díla | asambláž |
Značeno | JIŘÍ KOLÁŘ |
Rozměry |
dílo: výška 69 cm / šířka 50 cm / Hloubka 2 cm
|
Materiál | |
Literatura |
Dílo Jiřího Koláře, jehož odkaz nacházíme napříč českým uměním od poloviny 20. století, vycházelo z velké části z poezie. Po raném období práce s koláží na konci 30. let se věnoval psané poezii a jako básník působil také ve Skupině 42. V 50. letech začal vyvíjet takzvanou destatickou poezii, která svou podobností k návodům a žité realitě předjímala akční umění. Na přelomu 60. let Kolář opustil psaní básní ve prospěch experimentu s vizuální poezií. Popřel slovo jako výrazový prostředek, ale v jistém ohledu zachovával kompoziční řád básně. Tázání se po podstatě poezie a její zpochybňování jej přivedlo ke studiu vzniku samotného písma v jeho historických vývojových epochách. Zajímal se také o různé druhy komunikačních systémů. S objevem uzlového písma začal na přelomu let 1962 a 1963 vytvářet uzlové básně. Práce s evidentní poezií za užití jiných znaků než slov, podobně jako jeho práce s kolážemi a asamblážemi, vycházela ze skladebnosti. Hledal jiné rozměry reality, různé úhly pohledu na svět i rozmanitost zkušeností a chápání.
Adéla Janíčková 2023