Mrtvý ptáček

(1922 – 1993)
Název Mrtvý ptáček
Datování
Způsob nabytí 1976 koupě
Inventární číslo O 13804
Tematický celek Umění po roce 1939
Sbírka Sbírka umění po roce 1945
Druh uměleckého díla obraz
Rozměry
dílo: výška 170 cm / šířka 85 cm
rám: výška 175 cm / šířka 89 cm
Materiál
Technika
Literatura
  • Bártová 2022
    Markéta Bártová et al., Míla Doleželová, Brno 2022
  • Žlůva 2006
    Ivan Žlůva, Hledání pravdy malířky Míly Doleželové, Jihlava 2006

Dílo Míly Doleželové je známé svým rozsáhlým souborem obrazů ze života Romů, kteří se stali jejím hlavním tématem v 50. a 60. letech. Zajímala se o osud národa, který byl za druhé světové války perzekvován a v následující socialistické době byl naopak nátlakem donucován k začlenění do moderní industrializované společnosti. Pro výtvarnou scénu zůstával obraz romské kultury velmi prchavý a dlouhodobě byl podrýván jako klišé exotičnosti a romantičnosti. Autentickým portrétem etnika se zabývala jen hrstka autorů, kromě práce Míly Doleželové vznikly také fotografické cykly Josefa Koudelky a Evy Davidové. Malířka ve svých obrazech zachycovala melancholii i lidskost portrétovaných. Upřednostňovala důstojnost vyobrazených osobností, jejichž příběhy přiblížila s empatií. Dobové společenské klima podporovalo sociální cítění a dílu Doleželové se dostávalo dobrého přijetí. Sílu jejích výpovědí potvrzoval počet samostatných výstav, které se od konce 50. let pořádaly u nás a koncem 60. let i následujícího desetiletí také v Severní Americe. Tamní ohlas mohl být podpořen tím, že si osvojila stylizaci připomínající práci známého mexického muralisty a bojovníka za rovnoprávnost Davida Alfara Siqueirose.

Adéla Janíčková 2023